De eiser werd in de rechtszaak gesteund door consumentenorganisatie myRight.Volgens de presidente van de rechtbank vormt de typeverklaring die Volkswagen voor de betrokken auto had afgegeven geen garantie en ook geen ‘wilsverklaring van die fabrikant dat hij instaat voor de overeengekomen werking’. De in het geding zijnde wettelijke voorschriften dienen in eerste instantie de verkeersveiligheid en daarnaast ook de bescherming van het milieu en de gezondheid. “VW heeft in de auto weliswaar illegale uitschakelsoftware aangebracht. Dat vormt echter geen inbreuk op de Europese typegoedkeuring voor voertuigen.”

“Wij verwelkomen de uitspraak van vandaag. Daarmee hebben bezitters van een dieselauto met uitschakelsoftware geen aanspraken tegen Volkswagen,’’ aldus een woordvoerder van de VW Groep. MyRight heeft op haar beurt aangekondigd opnieuw in hoger beroep te gaan waarmee de compensatieclaims voor het eerst bij het Federale Hof terecht komen. ‘’We zitten nu in de finale tegen Volkswagen,’’ zegt de oprichter van myRight Jan-Eike Andersen die 45.000 bezitters van een VW of zustermerk vertegenwoordigt. Een uitspraak van het hoogste hof zou bindend zijn voor alle soortgelijke rechtszaken die er in Duitsland tegen de Volkswagen Groep lopen.