Zo kwam de operationele winst uit op 13,9 miljard euro, zo’n 100 miljoen minder dan in het voorafgaande jaar maar dat was wel na aftrek van nog eens 3,18 miljard aan kosten wegens dieselgate. De omzet nam, ondanks de vele WLTP-problemen, licht toe naar de lieve som van 235,8 miljard euro. De bruto operationele marge van 7,3 procent was beter dan in Wolfsburg werd verwacht en ligt ook hoger – soms beduidend hoger – dan bij veel andere grote autofabrikanten.

CEO dr Herbert Diess (foto) is al met al een tevreden man: ‘’We hebben in 2018 een mooie show neergezet, vooral tegen de achtergrond van de overgang naar WLTP die leidde tot een belangrijke ontreddering van onze verkoopprestaties. De tegenwind op de grootste markten zal naar verwachting in 2019 sterker worden. Ons e-offensief zal aan momentum winnen met de lancering van nieuwe modellen. We zullen echter dubbel zo hard moeten werken om onze ambitieuze doeleinden dit nieuwe boekjaar waar te maken.’’

Aan buitengewone lasten, voor het overgrote deel door dieselgate, moest de groep zoals gezegd 3,18 miljard euro afboeken, nauwelijks minder dan de 3,22 miljard van 2017. Daarbij wordt aangetekend dat het schandaal ook dit jaar tot extra kosten zal leiden ‘maar naar verwachting wel substantieel minder.’ Na al die posten blijft er over 2018 een winst na belastingen over van 12,15 miljard, dat is een behoorlijke zes procent meer dan een jaar eerder. De Raad van Bestuur wil de geplaagde aandeelhouders daaruit belonen met een verhoging van het dividend van 3,90 naar 4,80 euro per aandeel. Nog een interessant cijfer: de R&D ratio, ofwel het percentage van de omzet dat aan onderzoek en ontwikkeling wordt besteed, kwam uit op 6,8 procent.

Ondanks WLTP – dat alleen effecten had in Europa – kon de groep met 10,8 miljoen exemplaren toch bijna één procent meer voertuigen afleveren. Dat maakte Volkswagen c.s. de grootste autoleverancier ter wereld hoewel na aftrek van de vrachtwagens van MAN en Scania de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi nog net iets voor ligt. Opmerkelijk daarbij is dat er bij de Duitsers 11.018.000 voertuigen van de band rolden, 1,3 procent meer dan in 2017, dus een goede 281.000 meer dan er werden verkocht. Hoewel er uiteraard altijd overschrijdingen over de jaargrens zijn, zou je daaruit toch concluderen dat VW, of haar importeurs of dealers, tienduizenden auto’s in voorraad hebben staan.

De groep maakte al eerder bekend dat Europa 4,38 miljoen auto’s voor haar rekening nam, en dat is 1,2 procent meer dan in 2017. Europa is daarmee een nog net iets grotere markt dan China want daar werden 4,2 miljoen auto’s verkocht. De groei in China kwam met een mager half procentje echter ook voor de VW Groep voorlopig vrijwel tot stilstand. In Noord-Amerika verkochten de Duitsers 956.700 auto’s waarvan 638.300 in de Verenigde Staten, iets wat in gevaar kan komen door de dreigende invoerheffingen van president Trump. Verder blijft Brazilië nog altijd één van de grootste landenmarkten met 401.700 exemplaren, ruim 30 procent meer dan in het slecht verlopen 2017. Ook in Rusland deed de VW groep het uitstekend met 20 procent groei naar 229.800 stuks.

In Wolfsburg is men ondanks alle problemen die de autosector bezig houden optimistisch voor het lopende jaar. Ondanks ‘aanhoudend uitdagende marktomstandigheden’ gaan de Duitsers er van uit toch weer meer auto’s te kunnen verkopen. Maar er zijn beren op de weg, met name de economische situatie, de steeds intensere concurrentie, de wisselvalligheid van de wisselkoersen en striktere WLTP-eisen. Desondanks kan de omzet weer eens vijf procent hoger uitkomen en ligt een operationele marge van 6,5 tot 7,5 procent in het verschiet.