Verwacht wordt dat die uitbreiding rond de duizend nieuwe banen op zal leveren, met name in Berlijn waar het hoofdkantoor wordt gevestigd.

De samenwerking omvat vijf joint-ventures, Reach Now voor multimodale diensten, Charge Now voor opladen, Free Now voor ‘ride-hailing’ zoals Uber, Park Now voor parkeren en Share Now voor autodelen. Op een aantal van die gebieden werkten de Duitse merken al nauw samen. “Onze mobiliteitsdiensten hebben een sterke klantenbasis ontwikkeld en we zetten nu de volgende strategische stap. We voegen de kracht en expertise van 14 succesvolle merken samen en investeren meer dan een miljard om een nieuwe speler in de snelgroeiende markt voor urbane mobiliteit op te zetten,’ zegt CEO Dieter Zetsche van Daimler en Mercedes-Benz.

Zijn collega Harald Krüger van BMW spreekt van een ‘leidende wereldwijde game-changer’. Hij meldt dat BMW en Daimler voor de mobiliteitsdiensten al zestig miljoen klanten hebben. “We hebben een duidelijke visie, deze vijf diensten komen steeds dichter naar elkaar toe om een enkelvoudige mobiliteitsdiensten portefeuille te vormen met een volledig elektrische, autonoom rijdende vloot voertuigen die zelfstandig opladen en parkeren en ook in verbinding staan met de andere transportmiddelen.”