50.000 Duitsers klagen VW zelf aan wegens dieselgate

Naast de gezamenlijke schadeclaims die namens enkele honderdduizenden Duitse dieselbezitters zijn ingediend tegen de Volkswagen Groep hebben inmiddels ook meer dan 50.000 mensen persoonlijk een claim ingediend bij een rechtbank. Dat blijkt uit een opgave van het Oberlandesgericht Frankfurt die is bevestigd door de VW Groep zelf.

Volkswagen zet goede resultaten neer over H1-2019

“Kennelijk zijn veel consumenten de weg van de individuele klacht opgegaan,” aldus dat gerechtshof. Alleen al in de deelstaat Hessen waren eind vorig jaar 4.655 klachten geregistreerd. Een jaar eerder stond de teller daar pas op 610. “Dat is een toename met 650 procent. Ook in 2019 lijkt die trend onverminderd door te gaan,” zegt voorzitter Roman Poseck van het Frankfurter Oberlandesgericht. Eén van de redenen voor de toeloop zou wel kunnen zijn dat claims die nog niet zijn ingediend binnenkort verjaren.

In verreweg de meeste gevallen eisen de dieselbezitters het volledige aankoopbedrag van hun auto terug omdat die door het gesjoemel waardeloos geworden zou zijn. Het hof in Frankfurt stelt wel dat de behandeling van al die zaken veel tijd zal vergen omdat in elk individueel geval bewijs geleverd en gecontroleerd dient te worden.

50.000 Duitsers klagen VW zelf aan wegens dieselgate - Automobielmanagement.nl

50.000 Duitsers klagen VW zelf aan wegens dieselgate

Naast de gezamenlijke schadeclaims die namens enkele honderdduizenden Duitse dieselbezitters zijn ingediend tegen de Volkswagen Groep hebben inmiddels ook meer dan 50.000 mensen persoonlijk een claim ingediend bij een rechtbank. Dat blijkt uit een opgave van het Oberlandesgericht Frankfurt die is bevestigd door de VW Groep zelf.

Volkswagen zet goede resultaten neer over H1-2019

“Kennelijk zijn veel consumenten de weg van de individuele klacht opgegaan,” aldus dat gerechtshof. Alleen al in de deelstaat Hessen waren eind vorig jaar 4.655 klachten geregistreerd. Een jaar eerder stond de teller daar pas op 610. “Dat is een toename met 650 procent. Ook in 2019 lijkt die trend onverminderd door te gaan,” zegt voorzitter Roman Poseck van het Frankfurter Oberlandesgericht. Eén van de redenen voor de toeloop zou wel kunnen zijn dat claims die nog niet zijn ingediend binnenkort verjaren.

In verreweg de meeste gevallen eisen de dieselbezitters het volledige aankoopbedrag van hun auto terug omdat die door het gesjoemel waardeloos geworden zou zijn. Het hof in Frankfurt stelt wel dat de behandeling van al die zaken veel tijd zal vergen omdat in elk individueel geval bewijs geleverd en gecontroleerd dient te worden.