Tata Motors zoekt rijke partner voor Jaguar Land Rover

Tata Motors is op zoek naar een partner die nieuw geld kan meebrengen voor de Britse dochter Jaguar Land Rover. Tata Group, dat JLR zelf in 2008 overnam van Ford, is niet zo zeer op zoek naar een overnamekandidaat maar meer naar een investeerder die een deelbelang wil nemen of een joint venture met Tata zelf af wil sluiten.

Jaguar Land Rover is de laatste tijd steeds dieper weggezonken. De Britse autobouwer moest door enorme afschrijvingen over het vierde kwartaal zelfs een verlies van 3,87 miljard euro melden. Bovendien heeft JLR meer nog dan andere merken zwaar te lijden onder het inzakken van de Chinese automarkt en verkoopt het ook in Europa minder auto’s dan tot voor kort.

Daar komt voor een Britse autobouwer dan nog de aanhoudende onzekerheid over Brexit bij. Om het tij te keren worden er dit jaar nog eens 4.500 banen geschrapt terwijl er vorig jaar al 1.000 verloren gingen. Tata Group zelf krijgt door al die problemen bij het dochterbedrijf flinke dreunen op de aandelenbeurs in India. Bloomberg meldt nu dat Tata ‘alternatieven onderzoekt variërend van een minderheidsbelang tot een durfinvesteerder om samen auto’s te ontwikkelen en de kosten terug te dringen.’ Tata zou al aan het praten zijn met adviseurs hoewel die gesprekken zich nog wel in een vroeg stadium bevinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tata Motors zoekt rijke partner voor Jaguar Land Rover - Automobielmanagement.nl

Tata Motors zoekt rijke partner voor Jaguar Land Rover

Tata Motors is op zoek naar een partner die nieuw geld kan meebrengen voor de Britse dochter Jaguar Land Rover. Tata Group, dat JLR zelf in 2008 overnam van Ford, is niet zo zeer op zoek naar een overnamekandidaat maar meer naar een investeerder die een deelbelang wil nemen of een joint venture met Tata zelf af wil sluiten.

Jaguar Land Rover is de laatste tijd steeds dieper weggezonken. De Britse autobouwer moest door enorme afschrijvingen over het vierde kwartaal zelfs een verlies van 3,87 miljard euro melden. Bovendien heeft JLR meer nog dan andere merken zwaar te lijden onder het inzakken van de Chinese automarkt en verkoopt het ook in Europa minder auto’s dan tot voor kort.

Daar komt voor een Britse autobouwer dan nog de aanhoudende onzekerheid over Brexit bij. Om het tij te keren worden er dit jaar nog eens 4.500 banen geschrapt terwijl er vorig jaar al 1.000 verloren gingen. Tata Group zelf krijgt door al die problemen bij het dochterbedrijf flinke dreunen op de aandelenbeurs in India. Bloomberg meldt nu dat Tata ‘alternatieven onderzoekt variërend van een minderheidsbelang tot een durfinvesteerder om samen auto’s te ontwikkelen en de kosten terug te dringen.’ Tata zou al aan het praten zijn met adviseurs hoewel die gesprekken zich nog wel in een vroeg stadium bevinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding