Continental deelt 150 miljoen uit aan de werknemers die daarmee, afhankelijk van het land waar ze werken, tussen de 380 en 750 euro de man ontvangen. “Ondanks tegenzittende markten hebben we de winstgevende groei vast kunnen houden,” zegt CEO Elmar Degenhart. Hij is tevreden dat Continental de – eerder wel teruggeschroefde – verwachtingen waar heeft kunnen maken. Degenhart vindt dat zijn onderneming ook voorop loopt bij nieuwe ontwikkelingen: “Autonoom rijden, elektrische mobiliteit en connectiviteit, wij leveren de technologie al terwijl andere die nog aan het testen zijn. Als mensen het hebben over de mobiliteit van de toekomst dan bedoelen ze Continental.”

Degenhart waarschuwt wel dat de afzwakking van de wereldwijde automarkt ook in 2019 aan zal houden. “Het nieuwe jaar is bedrukt begonnen.” Het Duitse bedrijf mikt dit jaar op een omzet van tussen de 45 en 47 miljard en een marge van acht tot negen procent maar dat is wel mits de wereldwijde autoproductie weer rond de 94 miljoen uit zal komen.

Continental heeft verder per 1 januari de ‘powertrain’ divisie op eigen benen gezet. Doel isdie halverwege dit jaar gedeeltelijk naar de beurs te brengen. Die activiteiten vallen nu onder de naam Vitesco Techologies samen met de andere divisies Continental Rubber en Continental Automotive, onder een overkoepelende Continental Holding. In de Duitse auto-industrie werkt overigens ook Daimler aan een soortgelijke constructie.