Achtergrond: VW Groep ‘systematisch op weg naar elektrisch’

‘’De Volkswagen Groep stoomt door met de fundamentele verandering van het systeem van de individuele mobiliteit en past zich systematisch aan elektrisch rijden aan.’’ Die geloofsbelijdenis van de Duitse autogigant betekent dat er de komende tien jaar bijna 70 nieuwe elektrische modellen gelanceerd worden, en dat zijn er 20 meer dan eerder gepland.

Achtergrond: VW Groep ‘systematisch op weg naar elektrisch’

VW hoopt daarmee in die periode 22 miljoen EV’s te bouwen, bijna de helft meer dan de 15 miljoen die nu in de planning stonden. In 2050 wil de groep bovendien volledig CO2-neutraal werken, van de productie tot en met de administratie. ‘’Volkswagen Groep is daarmee volledig gecommitteerd aan het Akkoord van Parijs.’’

Met die uitgangspunten en beloften heeft CEO dr Herbert Diess (foto) zijn koers voor de grootste autofabrikant ter wereld uitgezet. ‘’Volkswagen neemt verantwoordelijkheid waar het gaat om de belangrijkste trends voor de toekomst, vooral in verband met klimaatbescherming. We zullen de productie en de andere fasen in de waardeketen systematisch uitlijnen naar CO2-neutraliteit in de komende jaren. Dat is onze bijdrage aan het beperken van de opwarming van de aarde. Volkswagen wil nog vele jaren individuele mobiliteit bieden aan miljoenen mensen,’’ aldus Diess. Hij waarschuwt wel opnieuw dat de efficiëntie en prestaties op alle gebieden moeten verbeteren om de voor het elektrische offensief vereiste investeringen op te kunnen brengen.

Wat de auto’s zelf betreft wil VW de CO2-footprint van de vloot in 2025 met 30 procent terugdringen vergeleken met het niveau van 2015. Dat betekent dat de hele portefeuille waar maar mogelijk elektrisch moet worden, wat de komende vijf jaar meer dan 30 miljard euro zal vergen. In 2030 moeten EV’s 40 procent van de ‘groepsvloot’ uitmaken, waarbij Diess in het midden laat of dat om de dan uit te brengen nieuwe modellen gaat. De eerste EV’s komen dit jaar al in productie, met de Audi e-tron gevolgd door de Porsche Taycan. Volgens Diess zijn er voor die twee modellen alleen al 20.000 bestellingen binnen gekomen. Om dat alles te ondersteunen, hebben de Duitsers inmiddels LG Chem, SKI, CATL en Samsung gecontracteerd als strategische batterijcel leveranciers. Daarnaast kijkt VW naar mogelijkheden om mee te draaien in batterijcel fabrieken in Europa. Om de doelen te halen, zullen ook de fabrieken minder CO2 moeten veroorzaken, 50 procent minder tegen 2025 maar dan wel vergeleken met 2010. De energievoorziening in Wolfsburg stapt daartoe over van kolen op gas, wat 1,5 miljoen ton CO2 moet besparen.

Diess mikt voor zijn plannen vooral op de zogenaamde Modular Electric Drive Toolkit als basis voor de elektrische auto’s. ‘’Die staat centraal bij ons elektrische offensief.’’ Hij zet daarbij de deur wagenwijd open voor partners ‘omdat de grootste mogelijke spreiding van het MEB de kosten van e-mobiliteit aanzienlijk kan terugdringen waarmee individuele mobiliteit betaalbaar en bereikbaar wordt voor de grote massa.’ Daarnaast gaat de groep samen met energiebedrijf Ionity de komende twee jaar op de Europese hoofdroutes 400 snellaad-stations – één per 120 kilometer – neerzetten.

Al die ambitieuze en geldverslindende plannen mogen Diess echter niet afleiden van het dagelijks runnen van zijn enorme onderneming. Uit de tegelijk bekend gemaakte cijfers van de verschillende merken blijkt immers dat er nog best wat te versleutelen is. Om met de kleinste te beginnen: Bentley heeft vorig jaar een operationeel verlies gedraaid van 288 miljoen euro ofwel 31.600 euro op elk van de 9.115 verkochte automobielen. De omzet daalde ook met 16 procent naar 1,5 miljard euro. Die cijfers resulteerden in een operationele marge bij Bentley van negatief 18,6 procent. Bij het uiteraard veel beter verkopende Skoda daalde de winst met bijna 15 procent naar 1,4 miljard door de WLTP-perikelen, negatieve wisselkoersen maar ook hoge investeringen in nieuwe modellen en hogere personeelskosten.

Audi kon, ondanks soortgelijke problemen, nog wel 4,7 miljard winst melden maar dat was wel 400 miljoen minder dan in 2017. Bij het merk Volkswagen kwam de winst 100 miljoen lager uit op 3,2 miljard terwijl alleen het kleinste zusje Seat met 254 miljoen 55 miljoen winst bij kon schrijven. Elders in de groep zag ook de bestelwagentak de winst met een goede 8,5 procent dalen naar 780 miljoen. Diess heeft ook bij al die cijfers een harde boodschap: ‘’2018 was een succesvol jaar voor de Volkswagen Groep. Maar we moeten nu onze activiteiten verdubbelen, de snelheid opvoeren en resoluut doorgaan met de transformatie waar we mee begonnen zijn.’’

Achtergrond: VW Groep ‘systematisch op weg naar elektrisch’ - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: VW Groep ‘systematisch op weg naar elektrisch’

‘’De Volkswagen Groep stoomt door met de fundamentele verandering van het systeem van de individuele mobiliteit en past zich systematisch aan elektrisch rijden aan.’’ Die geloofsbelijdenis van de Duitse autogigant betekent dat er de komende tien jaar bijna 70 nieuwe elektrische modellen gelanceerd worden, en dat zijn er 20 meer dan eerder gepland.

Achtergrond: VW Groep ‘systematisch op weg naar elektrisch’

VW hoopt daarmee in die periode 22 miljoen EV’s te bouwen, bijna de helft meer dan de 15 miljoen die nu in de planning stonden. In 2050 wil de groep bovendien volledig CO2-neutraal werken, van de productie tot en met de administratie. ‘’Volkswagen Groep is daarmee volledig gecommitteerd aan het Akkoord van Parijs.’’

Met die uitgangspunten en beloften heeft CEO dr Herbert Diess (foto) zijn koers voor de grootste autofabrikant ter wereld uitgezet. ‘’Volkswagen neemt verantwoordelijkheid waar het gaat om de belangrijkste trends voor de toekomst, vooral in verband met klimaatbescherming. We zullen de productie en de andere fasen in de waardeketen systematisch uitlijnen naar CO2-neutraliteit in de komende jaren. Dat is onze bijdrage aan het beperken van de opwarming van de aarde. Volkswagen wil nog vele jaren individuele mobiliteit bieden aan miljoenen mensen,’’ aldus Diess. Hij waarschuwt wel opnieuw dat de efficiëntie en prestaties op alle gebieden moeten verbeteren om de voor het elektrische offensief vereiste investeringen op te kunnen brengen.

Wat de auto’s zelf betreft wil VW de CO2-footprint van de vloot in 2025 met 30 procent terugdringen vergeleken met het niveau van 2015. Dat betekent dat de hele portefeuille waar maar mogelijk elektrisch moet worden, wat de komende vijf jaar meer dan 30 miljard euro zal vergen. In 2030 moeten EV’s 40 procent van de ‘groepsvloot’ uitmaken, waarbij Diess in het midden laat of dat om de dan uit te brengen nieuwe modellen gaat. De eerste EV’s komen dit jaar al in productie, met de Audi e-tron gevolgd door de Porsche Taycan. Volgens Diess zijn er voor die twee modellen alleen al 20.000 bestellingen binnen gekomen. Om dat alles te ondersteunen, hebben de Duitsers inmiddels LG Chem, SKI, CATL en Samsung gecontracteerd als strategische batterijcel leveranciers. Daarnaast kijkt VW naar mogelijkheden om mee te draaien in batterijcel fabrieken in Europa. Om de doelen te halen, zullen ook de fabrieken minder CO2 moeten veroorzaken, 50 procent minder tegen 2025 maar dan wel vergeleken met 2010. De energievoorziening in Wolfsburg stapt daartoe over van kolen op gas, wat 1,5 miljoen ton CO2 moet besparen.

Diess mikt voor zijn plannen vooral op de zogenaamde Modular Electric Drive Toolkit als basis voor de elektrische auto’s. ‘’Die staat centraal bij ons elektrische offensief.’’ Hij zet daarbij de deur wagenwijd open voor partners ‘omdat de grootste mogelijke spreiding van het MEB de kosten van e-mobiliteit aanzienlijk kan terugdringen waarmee individuele mobiliteit betaalbaar en bereikbaar wordt voor de grote massa.’ Daarnaast gaat de groep samen met energiebedrijf Ionity de komende twee jaar op de Europese hoofdroutes 400 snellaad-stations – één per 120 kilometer – neerzetten.

Al die ambitieuze en geldverslindende plannen mogen Diess echter niet afleiden van het dagelijks runnen van zijn enorme onderneming. Uit de tegelijk bekend gemaakte cijfers van de verschillende merken blijkt immers dat er nog best wat te versleutelen is. Om met de kleinste te beginnen: Bentley heeft vorig jaar een operationeel verlies gedraaid van 288 miljoen euro ofwel 31.600 euro op elk van de 9.115 verkochte automobielen. De omzet daalde ook met 16 procent naar 1,5 miljard euro. Die cijfers resulteerden in een operationele marge bij Bentley van negatief 18,6 procent. Bij het uiteraard veel beter verkopende Skoda daalde de winst met bijna 15 procent naar 1,4 miljard door de WLTP-perikelen, negatieve wisselkoersen maar ook hoge investeringen in nieuwe modellen en hogere personeelskosten.

Audi kon, ondanks soortgelijke problemen, nog wel 4,7 miljard winst melden maar dat was wel 400 miljoen minder dan in 2017. Bij het merk Volkswagen kwam de winst 100 miljoen lager uit op 3,2 miljard terwijl alleen het kleinste zusje Seat met 254 miljoen 55 miljoen winst bij kon schrijven. Elders in de groep zag ook de bestelwagentak de winst met een goede 8,5 procent dalen naar 780 miljoen. Diess heeft ook bij al die cijfers een harde boodschap: ‘’2018 was een succesvol jaar voor de Volkswagen Groep. Maar we moeten nu onze activiteiten verdubbelen, de snelheid opvoeren en resoluut doorgaan met de transformatie waar we mee begonnen zijn.’’