In dat voorafgaande jaar werd de winst echter wel geflatteerd door circa één miljard voordeel uit de Amerikaanse belastingherziening. BMW Groep boekte een omzet van 98,28 miljard euro, dat is nog geen vol procent minder dan een jaar eerder. Hoewel de marge daalde van 10,9 naar 10,1 procent slaagde BMW er daarmee wel in boven het gestelde doel van 10 procent te blijven.

Met 2.490.664 exemplaren kwamen de verkopen van BMW, Mini en Rolls-Royce ondanks moeilijke marktomstandigheden toch nog ruim één procent hoger uit. Daarbij moest Mini bijna drie procent inleveren, boekte BMW een kleine twee procent winst en kwam Rolls-Royce met een recordaantal van 4.107 limousines bijna een kwart hoger uit. Aan BMWmotorfietsen werden er met 165.566 stuks vrijwel net zo veel verkocht als in 2017.

De cijfers van de Duitse autogroep zitten dit jaar verstopt in een lang exposé over de strategie en allerlei andere ontwikkelingen. Afgelopen jaar werd de expansie in China sterk opgevoerd en koos de groep er ook voor zich nog sterker te richten op het hoogste premium segment.

Daarnaast blijft er een hoofdrol voor elektrische auto’s waarvan er inmiddels meer dan 350.000 rondrijden. ‘’De BMW Groep blijft haar aanbod aan elektrische modellen verder verbreden en richt zich ook steeds meer op samenwerking bij mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Tegelijk stonden de prestaties in de tweede helft van het jaar onder druk door de belangrijke uitdagingen waar de hele sector mee te maken heeft en die naar verwachting ook na 2018 gevolgen blijven hebben voor de BMW Groep.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding