De Europese plannen kwamen naar buiten op dezelfde dag dat werd aangekondigd dat CEO Jim Hackett (foto) ondanks een halvering van de winst met 17,8 miljoen dollar vorig jaar ruim een miljoen meer verdiende dan in 2017.

Hackett heeft begin vorig jaar al aangekondigd dat hij een eind wil maken aan de enorme verliezen in Europa en ook in Zuid-Amerika. Vorig jaar leed Ford op die Europese activiteiten weer rond de 400 miljoen dollar verlies. Hackett wil alles bij elkaar 11 miljard dollar zien te bezuinigen om zijn bedrijf weer voldoende financiële basis te geven. Ford biedt duizenden werknemers in Duitsland en Groot-Brittannië nu de mogelijkheid op vrijwillige basis op te stappen om de sanering te versnellen. Gedwongen ontslagen worden echter niet uitgesloten.

In Duitsland wordt er rekening mee gehouden dat het voortbestaan van de grote autofabrieken van Ford in Saarlouis en Keulen op het spel staat. Een groot aantal van de werknemers zijn niet meer nodig omdat Ford ook flink snijdt in het modellenpakket voor de Europese markt.

Hoeveel mensen er bij de Britse fabrieken uit gaan is nog niet bepaald. Dat zal mede afhangen van de uitkomst van Brexit, heeft Europa-baas Steven Armstrong eerder laten weten. Autodeskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer zegt niet verrast te zijn over de nu aangekondigde ingrepen. ‘’Dat zat er al een tijd aan te komen.’’ Hij voegt daar echter wel aan toe niet uit te sluiten dat Ford zich helemaal uit Europa terugtrekt zoals General Motors eerder heeft gedaan met de verkoop van Opel/Vauxhall. Ford heeft inmiddels wel een vergaande alliantie gesloten met de Volkswagen Groep maar daarbij is nog geen sprake geweest van het overdoen van de Europese activiteiten.