Jaguar Land Rover wint copycat-zaak in China

Jaguar Land Rover heeft een belangrijke overwinning behaald in een zogenaamde ‘copycat-zaak’ in China.

Jaguar Land Rover wint copycat-zaak in China

Een districtsrechter in Beijing heeft uitgesproken dat de Landwind X7 van de Chinese fabrikant Jiangling Motor Corporation een vrijwel identieke kopie is van de Range Rover Evoque en daarom niet meer verkocht mag worden. Ook mag er op geen enkele manier meer reclame voor dat voertuig gemaakt worden.

De rechters stellen dat er bij de X7 vijf unieke ‘features’ van de Evoque gekopieerd zijn en dat de overeenkomst tussen de twee auto’s consumenten op grote schaal op de verkeerde voet heeft gezet. De zaak liep al meer dan drie jaar sinds de Landwind X7 voor het eerst te zien was op de Guangzhou motor show van 2015. Die auto wordt verkocht voor omgerekend 16.200 euro terwijl een Evoque in China 46.400 euro kost. JLR noemt de uitspraak tegen concurrent JMC ‘een primeur voor de wereldwijde auto-industrie.’

Jaguar Land Rover wint copycat-zaak in China - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover wint copycat-zaak in China

Jaguar Land Rover heeft een belangrijke overwinning behaald in een zogenaamde ‘copycat-zaak’ in China.

Jaguar Land Rover wint copycat-zaak in China

Een districtsrechter in Beijing heeft uitgesproken dat de Landwind X7 van de Chinese fabrikant Jiangling Motor Corporation een vrijwel identieke kopie is van de Range Rover Evoque en daarom niet meer verkocht mag worden. Ook mag er op geen enkele manier meer reclame voor dat voertuig gemaakt worden.

De rechters stellen dat er bij de X7 vijf unieke ‘features’ van de Evoque gekopieerd zijn en dat de overeenkomst tussen de twee auto’s consumenten op grote schaal op de verkeerde voet heeft gezet. De zaak liep al meer dan drie jaar sinds de Landwind X7 voor het eerst te zien was op de Guangzhou motor show van 2015. Die auto wordt verkocht voor omgerekend 16.200 euro terwijl een Evoque in China 46.400 euro kost. JLR noemt de uitspraak tegen concurrent JMC ‘een primeur voor de wereldwijde auto-industrie.’