Skoda put hoop uit de plannen voor een nieuwe autofabriek ergens in Oost-Europa en durft daarmee te mikken op een afzet van zeker twee miljoen auto’s rond 2025. Gelet op de strategie voor de hele VW Groep zou ongeveer een kwart daarvan dan elektrisch moeten zijn.

Skoda heeft net als de meeste andere autobouwers de winst vorig jaar zien dalen, en wel met bijna 15 procent naar 1,3 miljard euro. De omzet kwam wel een goede vier procent hoger uit op 17,3 miljard wat betekent dat de marge inzakte van 9,7 naar 8 procent. “Wij blijven daarmee echter nog altijd buitengewoon winstgevend in vergelijking tot veel andere westerse merken,” denkt verkoopdirecteur Alain Favey.

Dat succes is vooral te danken aan de Kodiaq, een eerste SUV van Skoda die het in dit zwaar bevochten segment uitstekend doet. Inmiddels is ook de Karoq op de markt terwijl Skoda met de Kamiq nog een derde SUV in de pijplijn heeft. Die auto’s doen het zo goed dat de wachttijd voor een Kodiaq inmiddels is opgelopen tot een jaar. “Als we geen last hadden van de beperkingen bij onze industriële capaciteit, dan had het nog veel beter kunnen gaan,’’ aldus Maier. Hij zet sterk in op een eigen nieuwe fabriek maar noemt daarbij niet dat er binnen de Volkswagen Groep voor gepleit wordt om bijvoorbeeld Skoda’s te bouwen in al bestaande Duitse fabrieken die met ondercapaciteit te kampen hebben.