“Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk voor smart, een hoofdstuk dat nieuwe modellen, het betreden van nieuwe segmenten en het begin van een nieuwe periode van groei omvat,’’ stelt Daimler.

Daimler en Geely, dat via eigenaar Li Shufu grootaandeelhouder in de Duitse partner is, geloven in een groot potentieel voor smart, zowel in China als elders in de wereld. ‘’Geely is de juiste partner om die kansen te grijpen. Haar ervaring op de markt in China is een beslissend voordeel om het wereldwijde bereik van het smart-idee verder te verspreiden,’’ denkt Daimler. Het moederbedrijf wijst er op dat smart de eerste in serie gebouwde elektrische auto in Europa was.

Omdat dat een succes is gebleken is, wordt de smart nu alleen nog maar elektrisch geleverd. ‘’Het is daarbij logisch dat de elektrische toekomst van smart in China opdoemt. China heeft tenslotte meer elektrische auto’s dan alle andere landen in de wereld bij elkaar. Geely draagt daar sterk aan bij.’’

Daimler en Geely dromen echter ook over een meer uitgebreide rol voor het autootje. ‘’Een smart-rijder moet zijn auto praktisch vinden, ook als ze er niet in rijden.’’ Zo wordt onder meer gedacht over het afleveren van pakjes in de achterbak van de auto en over andere diensten in het verlengde daarvan. Daarnaast zal de smart nog meer dan tot nu toe een hoofdrol spelen in de autodeel-plannen van Daimler. Hoewel op dit gebied vooral wordt samengewerkt met BMW heeft Daimler ook een autodeel joint-venture voor China gesloten met Geely.