Dat is dan wel een goede 50 miljard minder dan de prijs die op het hoogtepunt van de Uber-gekte werd genoemd. Die cijfers blijken uit het bijna 400 pagina dikke prospectus dat Uber heeft uitgegeven ter voorbereiding op de komende beursgang. Dat boekwerk geeft ook een opsomming van de vele risico’s die Uber boven het hoofd hangen. In de eerste plaats is er de opstand van de 60.000 ‘taxi-chauffeurs’ die in veel landen eisen dat Uber hen gewoon in loondienst neemt en niet meer alleen maar ziet als uitvoerders van de app die je makkelijk met een paar centen af kunt schepen. Uber probeert hen nu te paaien door rond de beursgang 300 miljoen uit te delen maar dat gaat alleen naar rijders die al heel wat kilometers hebben geregistreerd en de app daarom ook al jaren trouw zijn gebleven.

Verder waarschuwt Uber beleggers dat ze voorlopig nog geen winst kunnen verwachten omdat de expansie en het binnenhalen en houden van klanten nog altijd ‘klauwen met geld’  kost. ‘’We zullen er niet voor terugschrikken om op korte termijn opofferingen te maken als we daar voordelen op de lange termijn uit kunnen halen’’, zegt CEO Dara Khosrowshahi. En een derde veeg teken is dat Uber weliswaar sterk gegroeid is, van een half miljard omzet in 2014 naar 11,3 miljard vorig jaar, maar dat die groei de laatste tijd wel een dalende curve begint te vertonen.