“China blijft een powerhouse en ondanks alles zit er nog groei in. De Chinese automarkt kromp voor het eerst in 20 jaar licht, vooral door invloeden als de frictie met de USA en handelsperikelen. Uiteindelijk zijn er vorig jaar 22,7 miljoen auto’s verkocht. Daarvan 4,2 miljoen van de Volkswagen Group China, dat is overigens toch wel een kleine groei.”

Volkswagen verklaart die trend door het recent gestarte offensief met nieuwe SUV-modellen. Dat is nog maar het begin, want tussen nu en volgend jaar komen er nog ácht SUV’s bij. “De consument heeft hier een enorm gevarieerd eisenpakket, dat vraagt om maatwerk. Een brede keuze. Daarnaast starten we met Jetta, als zelfstandig nieuw merk hier. Daarmee mikken we op een derde van de markt – zeg maar de instapsegmenten – waar we nog niet echt actief waren. Als derde speerpunt komt er veel aandacht aan ‘new energy’ modellen. Elektrische en plug-in hybride modellen. Zeer belangrijk. Ook de Chinese overheid dringt CO2-uitstoot terug. Volgend jaar zal het vlootgemiddelde een verbruik van 5 liter op 100 kilometer moeten zijn. Vijf jaar later vier liter op 100 kilometer.”

Volkswagen verwacht een flinke ‘duw’ in de verkopen wanneer binnenkort de belasting op auto’s drie procent zal worden verlaagd. Bovendien – schat Wöllenstein in – kan zo rond mei een deal tussen China en USA realiteit worden. Wöllenstein: “Vanaf volgend jaar zou er weer meer groei in kunnen komen. We schatten de markt op termijn op zo’n 20 tot 30 miljoen auto’s. De komende paar komen er zes tot acht miljoen mensen bij die economisch in staat zijn een auto aan te schaffen.”