De besparingsronde is nodig om geld vrij te maken voor de steeds hogere ontwikkelingskosten, vooral ook om aan de voortdurend strenger wordende emissie-eisen te kunnen voldoen, meldt het Duitse Manager Magazin. Bij Daimler zijn de kosten voor onderzoek en ontwikkeling in vier jaar tijd met 60 procent gestegen. Dat heeft er toe geleid dat de operationele marge van ruim zes naar vijf of zelfs rond de vier procent is teruggevallen.

Källenius (foto) zou verder overwegen om een eind te maken aan de samenwerking met Renault en haar partner Nissan. Manager Magazin stelt dat alle projecten in het kader van die samenwerking sinds het wegvallen van Carlos Ghosn op een laag pitje staan en dat er dus nauwelijks meer wat voor Daimler te halen is. De nieuwe CEO zou de samenwerking niet in één keer willen afsnijden maar kiest er liever voor het langzaam te laten doodbloeden.

Daimler heeft recent wel aangekondigd dat het gaat samenwerken met Geely, nu al grootaandeelhouder bij de Duitsers, bij de verdere uitbouw van smart