De winst werd opgekrikt door de opbrengst van de beursgang van Lyft, waar GM een flink belang in had, en de aandelen PSA die GM in bezit heeft sinds de verkoop van Opel/Vauxhall. De omzet liep met een goede drie procent terug naar 34,9 miljard dollar door lagere verkopen, met name in China. Door die cijfers zag GM de brutomarge dalen van 7,2 naar 6,6 procent.

GM verkocht dit eerste kwartaal in de VS 665.000 voertuigen waarvan 80 procent SUV’s, crossovers en trucks. Het marktaandeel daalde van 17 procent begin vorig jaar naar 16,1 procent nu. Samen met de joint-venture partners werden daarnaast 814.000 voertuigen verkocht in China. GM, dat al eerder begon met een ingrijpende herstructurering dan veel andere autofabrikanten, denkt dit jaar weer 2 tot 2,5 miljard dollar te besparen. Tegelijk gaat het bedrijf wel door met investeringen zoals recent weer 300 miljoen dollar om een fabriek in Orion, Michigan, geschikt te maken voor de bouw van elektrische auto’s op basis van het platform van de Volt. Sinds begin 2017 heeft GM daarmee in totaal 4,3 miljard in haar Amerikaanse fabrieken gestopt.