Zwart gat dreigt voor Britse auto-industrie

De Britse auto-industrie dreigt in een zwart gat te vallen. Als er niet snel een goede Brexit-regeling komt, dan kan de output van de auto-fabrieken terugvallen naar 1,07 miljoen voertuigen per jaar, dat is het niveau van midden jaren tachtig. Een eerder groeiscenario naar twee miljoen auto’s volgend jaar is nu volledig uit zicht verdwenen.

Zwart gat dreigt voor Britse auto-industrie

Dat beeld schetst de Society of Motor Manufacturers and Traders nadat het aantal in de Britse autofabrieken gebouwde voertuigen voor de tiende achtereenvolgende maand is gedaald. In maart rolden er net 126.195 stuks van de band, dat is weer ruim 14 procent minder dan een jaar eerder. De productie voor de binnenlandse markt daalde met ruim 18 procent, die voor de export met 13 procent.

Directeur Mike Hawes: “Ondanks het uitstel van Brexit tikt de klok door en een vernietigende no-deal Brexit vormt nog steeds een ernstige bedreiging. Deze nieuwe periode van onzekerheid maakt geen eind aan de chaos voor onze sector. De investeringen komen tot stilstand, kostbare fabriekssluitingen om een Brexit deadline te vermijden worden volledig in de war gegooid nu die deadline zelf is uitgesteld.” De SMMT gaat nu uit van een productie van 1,36 miljoen eenheden dit jaar vergeleken met 1,52 miljoen in 2018 ‘maar dan moet wel een no-deal Brexit worden voorkomen’.

Zwart gat dreigt voor Britse auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Zwart gat dreigt voor Britse auto-industrie

De Britse auto-industrie dreigt in een zwart gat te vallen. Als er niet snel een goede Brexit-regeling komt, dan kan de output van de auto-fabrieken terugvallen naar 1,07 miljoen voertuigen per jaar, dat is het niveau van midden jaren tachtig. Een eerder groeiscenario naar twee miljoen auto’s volgend jaar is nu volledig uit zicht verdwenen.

Zwart gat dreigt voor Britse auto-industrie

Dat beeld schetst de Society of Motor Manufacturers and Traders nadat het aantal in de Britse autofabrieken gebouwde voertuigen voor de tiende achtereenvolgende maand is gedaald. In maart rolden er net 126.195 stuks van de band, dat is weer ruim 14 procent minder dan een jaar eerder. De productie voor de binnenlandse markt daalde met ruim 18 procent, die voor de export met 13 procent.

Directeur Mike Hawes: “Ondanks het uitstel van Brexit tikt de klok door en een vernietigende no-deal Brexit vormt nog steeds een ernstige bedreiging. Deze nieuwe periode van onzekerheid maakt geen eind aan de chaos voor onze sector. De investeringen komen tot stilstand, kostbare fabriekssluitingen om een Brexit deadline te vermijden worden volledig in de war gegooid nu die deadline zelf is uitgesteld.” De SMMT gaat nu uit van een productie van 1,36 miljoen eenheden dit jaar vergeleken met 1,52 miljoen in 2018 ‘maar dan moet wel een no-deal Brexit worden voorkomen’.