Franse staat versterkt greep op autosector

De Franse staat heeft haar greep op de autosector opnieuw versterkt door zeven procent van de aandelen te kopen van Valeo, één van de grootste toeleveranciers aan de auto-industrie.

Het belang is opgebouwd via investeringsmaatschappij BPI en de Caisse des Dépôts, twee financiële instellingen van de staat.

Protectionisme

Een beetje protectionisme is de Fransen niet vreemd. Parijs is al jaren één van de grootste aandeelhouders van Renault. Onder leiding van de toenmalige minister Emmanuel Macron, nu president van Frankrijk, is dat belang tot ergernis van Nissan een paar jaar geleden ook opgevoerd tot 15 procent. Daarnaast heeft de staat echter ook zo’n 13 procent van de aandelen van de grote Franse concurrent PSA in handen. Langs die weg controleert Parijs ook grotendeels toeleverancier Faurencia, een vroegere divisie van PSA die nu nog voor 45 procent eigendom is van dat autobedrijf. Bij al die bedrijven zitten ook vertegenwoordigers van de staat in de raad van commissarissen.

Activistische aandeelhouders

Volgens minister van economische zaken Bruno le Maire wil hij vooral een vinger in de pap houden om activistische aandeelhouders tegen te houden. Dat geldt met name voor Valeo dat geavanceerde technologie ontwikkelt voor autonoom rijden en kunstmatige intelligentie en daarmee een aantrekkelijke prooi is voor een vijandige overname. Bij Renault speelt de minister echter ook, in ieder geval achter de schermen, een belangrijke rol bij alle problemen rond de alliantie met Nissan. De afgelopen jaren heeft Parijs via haar staatsbelangen bovendien kunnen voorkomen dat Renault of PSA op grote schaal fabrieken gingen sluiten in Frankrijk zelf.

Franse staat versterkt greep op autosector - Automobielmanagement.nl

Franse staat versterkt greep op autosector

De Franse staat heeft haar greep op de autosector opnieuw versterkt door zeven procent van de aandelen te kopen van Valeo, één van de grootste toeleveranciers aan de auto-industrie.

Het belang is opgebouwd via investeringsmaatschappij BPI en de Caisse des Dépôts, twee financiële instellingen van de staat.

Protectionisme

Een beetje protectionisme is de Fransen niet vreemd. Parijs is al jaren één van de grootste aandeelhouders van Renault. Onder leiding van de toenmalige minister Emmanuel Macron, nu president van Frankrijk, is dat belang tot ergernis van Nissan een paar jaar geleden ook opgevoerd tot 15 procent. Daarnaast heeft de staat echter ook zo’n 13 procent van de aandelen van de grote Franse concurrent PSA in handen. Langs die weg controleert Parijs ook grotendeels toeleverancier Faurencia, een vroegere divisie van PSA die nu nog voor 45 procent eigendom is van dat autobedrijf. Bij al die bedrijven zitten ook vertegenwoordigers van de staat in de raad van commissarissen.

Activistische aandeelhouders

Volgens minister van economische zaken Bruno le Maire wil hij vooral een vinger in de pap houden om activistische aandeelhouders tegen te houden. Dat geldt met name voor Valeo dat geavanceerde technologie ontwikkelt voor autonoom rijden en kunstmatige intelligentie en daarmee een aantrekkelijke prooi is voor een vijandige overname. Bij Renault speelt de minister echter ook, in ieder geval achter de schermen, een belangrijke rol bij alle problemen rond de alliantie met Nissan. De afgelopen jaren heeft Parijs via haar staatsbelangen bovendien kunnen voorkomen dat Renault of PSA op grote schaal fabrieken gingen sluiten in Frankrijk zelf.