De voorspellers van S&P zijn vooral minder goed gestemd over China, de grootste automarkt in de wereld. Daar voorzien ze nu een daling van de autoverkopen met minstens drie procent terwijl eerst nog van één tot twee procent groei werd uitgegaan. De Chinese automarkt is in het eerste kwartaal met 14 procent ingezakt, wat één van de slechtste prestaties is die zich ooit in China heeft voorgedaan. S&P denkt dat de door de regering in Beijing aangekondigde BTW-verlaging ook niet voldoende zal zijn om de autoverkopen weer wat glans te bieden.
WLTP-problemen
Voor Europa zijn de Amerikaanse marktvorsers minder pessimistisch. Hier wordt nu een stabilisering van de autoverkopen voorzien terwijl eerst ook voor Europa een groei van één tot twee procent was voorspeld. “De verkopen zijn in het eerste kwartaal veel sterker gedaald dan we hadden verwacht door de toegenomen geopolitieke spanningen, met name Brexit.’’ S&P waarschuwt ook dat er een tweede golf WLTP-problemen dreigt aan te komen. Voor de middellange termijn is het bureau wat Europa betreft optimistischer vanwege de vele aangekondigde nieuwe modellen, met name elektrische en hybride ‘die de consument weer naar de showroom kunnen trekken.’
Trump
Voor de Verenigde Staten gaat S&P voor dit jaar nu uit van tot vier procent lagere autoverkopen. Ook voor de komende twee jaar blijft het beeld somber waardoor de Amerikaanse automarkt in 2021 weer terug zou zijn op het niveau van 2014. De voornaamste reden ligt voor de hand: de handelsoorlog tussen de VS en China die door president Donald Trump juist dit weekend met enkele Tweets weer aanzienlijk is verscherpt.