Citroen lijkt er weer bovenop te zijn

Met Citroen ging het tijden lang bepaald niet goed maar het kleinere broertje van Peugeot binnen PSA lijkt er nu weer bovenop te zijn. In Frankrijk zelf verkocht Citroen de afgelopen maand 29 procent meer auto’s dan een jaar eerder, een veel betere prestatie dan Peugeot of Renault en zeker dan de Franse markt als geheel.

Over de eerste drie maanden komt Citroen op die thuismarkt daarmee op een plus van 14 procent. In heel Europa verkocht het merk dit eerste kwartaal zes procent meer auto’s terwijl de Europese automarkt een daling van 3,3 procent vertoonde.

Einde aan tekort

Aan het ook door CEO Linda Jackson eerder erkende tekort aan nieuwe modellen is nu echt een eind gekomen. De C3 was al een succes, de C3 Aircross deed er nog een schepje bovenop en de begin dit jaar gelanceerde C5 Aircross biedt Citroen een sterke positie in het zwaar beconcurreerde segment van de SUV’s. In Frankrijk zijn er van dat model inmiddels al meer dan 10.000 verkocht, reden voor PSA om de productie in haar fabriek in Rennes verder op te voeren.

Europa

Probleem blijft wel dat het Franse merk nog altijd voor 80 procent van de afzet afhankelijk blijft van Europa. In die situatie komt ook geen verbetering. In China zag Citroen de verkopen in het eerste kwartaal met 56 procent kelderen, de regio Midden-Oosten/Afrika vertoonde een daling met 20 procent terwijl Zuid-Amerika 16 procent lagere verkopen liet zien. De Fransen zetten nu sterk in op de potentieel enorme markt in India maar of dat voldoende is om Jackson’s doel om al in 2021 45 procent van de afzet buiten Europa te realiseren waar te maken is hogelijk de vraag

Citroen lijkt er weer bovenop te zijn - Automobielmanagement.nl

Citroen lijkt er weer bovenop te zijn

Met Citroen ging het tijden lang bepaald niet goed maar het kleinere broertje van Peugeot binnen PSA lijkt er nu weer bovenop te zijn. In Frankrijk zelf verkocht Citroen de afgelopen maand 29 procent meer auto’s dan een jaar eerder, een veel betere prestatie dan Peugeot of Renault en zeker dan de Franse markt als geheel.

Over de eerste drie maanden komt Citroen op die thuismarkt daarmee op een plus van 14 procent. In heel Europa verkocht het merk dit eerste kwartaal zes procent meer auto’s terwijl de Europese automarkt een daling van 3,3 procent vertoonde.

Einde aan tekort

Aan het ook door CEO Linda Jackson eerder erkende tekort aan nieuwe modellen is nu echt een eind gekomen. De C3 was al een succes, de C3 Aircross deed er nog een schepje bovenop en de begin dit jaar gelanceerde C5 Aircross biedt Citroen een sterke positie in het zwaar beconcurreerde segment van de SUV’s. In Frankrijk zijn er van dat model inmiddels al meer dan 10.000 verkocht, reden voor PSA om de productie in haar fabriek in Rennes verder op te voeren.

Europa

Probleem blijft wel dat het Franse merk nog altijd voor 80 procent van de afzet afhankelijk blijft van Europa. In die situatie komt ook geen verbetering. In China zag Citroen de verkopen in het eerste kwartaal met 56 procent kelderen, de regio Midden-Oosten/Afrika vertoonde een daling met 20 procent terwijl Zuid-Amerika 16 procent lagere verkopen liet zien. De Fransen zetten nu sterk in op de potentieel enorme markt in India maar of dat voldoende is om Jackson’s doel om al in 2021 45 procent van de afzet buiten Europa te realiseren waar te maken is hogelijk de vraag