BAIC is daarmee het tweede Chinese autobedrijf dat aan de deur klopt bij het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Begin vorig jaar maakte eigenaar Li Shufu van Geely bekend dat hij met allerlei transacties bijna tien procent van de aandelen Daimler in handen had gekregen. BAIC, al jaren partner van Daimler op de Chinese markt, heeft al in 2015 laten weten dat het belangstelling had voor een pakket aandelen. Begin dit jaar zou BAIC de Duitsers ook officieel op de hoogte hebben gesteld. Bovendien heeft het bedrijf toestemming gevraagd aan de regering in Beijing voor deze buitenlandse activiteit. Of BAIC zo’n drie miljard euro bij elkaar kan scharrelen om inderdaad tot vijf procent te komen is niet duidelijk. In ieder geval heeft de Chinese auto-onderneming tot nu toe nog geen drie procent in handen omdat Daimler dan verplicht zou zijn dat openbaar te maken.

Defensieve redenen

De actie van BAIC zou ingegeven kunnen zijn door defensieve redenen. Een paar weken geleden kondigde Daimler aan dat het samen met Geely de volgende generatie Smart in China gaat ontwikkelen en bouwen. BAIC heeft al vijftien jaar een eigen joint-venture met het Duitse bedrijf voor het bouwen van Mercedessen in China, met momenteel een productie van een half miljoen auto’s per jaar, maar ziet dat bedreigd worden door de steeds nauwere contacten van Daimler met concurrent Geely. Daarbij komt nog dat Daimler zelf de intentie heeft uitgesproken om haar belang in de joint-venture met BAIC op te voeren van 49 naar 65 procent waarmee de Chinezen dus in een minderheidspositie gedrongen zouden worden.