De batterijen zijn bestemd voor de elektrische modellen die Volvo en Polestar de komende tien jaar op de markt willen brengen. “Deze contracten vormen een belangrijke stap naar het realiseren van Volvo’s ambitieuze elektrificering strategie,” zegt de Zweedse autobouwer dan ook. De eerste batterij-assemblagelijn voor Volvo is momenteel in aanbouw in de fabriek in Gent. Die moet eind dit jaar klaar zijn voor de eerste vol-elektrische Volvo, de XC40, die in de Belgische fabriek gebouwd gaat worden. Op dit moment bouwt Gent al hybride versies van dat model.

Volvo Car stelde twee jaar geleden dat alle nieuwe modellen vanaf dit jaar al over een elektrische aandrijving zouden beschikken. In 2025 moet de helft van alle nieuwe Volvo’s volledig elektrisch worden aangedreven. “De toekomst van Volvo Cars is elektrisch en we zijn vast van plan om de ‘klassieke verbrandingsmotor’ aan de kant te schuiven,” zegt CEO Håkan Samuelsson opnieuw. CATL en LG Chem zijn beide grote batterij-fabrikanten met langdurige en uitgebreide ervaring op dit gebied. De Zweedse autobouwer gaat bewust met twee leveranciers in zee om niet te afhankelijk te worden van één bedrijf. Volvo tekent daarbij ook nog aan dat de levering van batterijen ‘zal profiteren van de grotere schaal van de Geely Groep.’