Onder die holding hangt ook het al verzelfstandigde Daimler Financial Services dat vanaf eind juli Daimler Mobility gaat heden. De algemene vergadering nam eind vorige week ook afscheid van Dieter Zetsche die dertien jaar aan het hoofd heeft gestaan van Daimler en Mercedes-Benz. Hij is, zoals aangekondigd, opgevolgd door Ola Källenius, de eerste niet-Duitse baas van de autofabrikant.

Het plan is Zetsche na een ‘afkoelingsperiode’ van twee jaar in 2021 te benoemen in de Raad van Toezicht. Zetsche is, ondanks de tegenvallende resultaten van de laatste tijd, tevreden over zijn erfenis: “We hebben de kracht opgebouwd die nodig is om een leidende rol op ons te nemen voor de veel grotere taak: de transformatie van de auto-industrie. Om dat te kunnen doen hebben we het initiatief genomen voor de grootste verandering in onze geschiedenis. Deze transformatie is volop aan de gang en omvat onze producten en technologieën en onze business modellen en bedrijfscultuur.” In een toelichting op de AV geeft Daimler aan dat de transformatie ook betrekking heeft op meer dan 800 dochterbedrijven in ruim 60 landen. De ongeveer 130.000 werknemers in Duitsland zelf zijn al geïnformeerd over de gevolgen die dat voor hen heeft.

Zetsche vindt dat Daimler onder zijn leiding een aantal fasen heeft doorgemaakt: “We zijn enige tijd actieve troubleshooters geweest en hebben de onderneming opnieuw gefocust op waar we goed in zijn: voertuigen die rationeel overtuigen en emotioneel inspireren. Toen zijn we in het offensief gegaan. Met Mercedes-Benz wilden we het premium-segment in 2020 leiden. We zi jn al sinds 2016 nummer één. Bij bestel- en vrachtwagens konden we voortbouwen op onze leidende positie.”