Ook in de Verenigde Staten werd een lichte teruggang met drie procent genoteerd. Over de hele linie verkocht de groep met 210.563 auto’s in mei 3,2 procent meer dan een jaar eerder.

Dat is geheel te danken aan het merk BMW dat bijna vijf procent in de plus zat. Bij elektrische modellen kwam de groei dubbel zo hoog uit waarbij er van de i3 40 procent meer werden verkocht. Bij Mini ging het minder goed want dat verkocht niet meer dan 28.255 auto’s, een goede vijf procent minder op jaarbasis. Dat is te wijten aan Brexit, blijkt uit het maandbericht van de Duitse groep. Net als veel andere autofabrikanten trok Mini het reguliere onderhoud van haar fabriek in Oxford naar voren vanwege de geplande Brexit-datum van 29 maart. Inmiddels is dat echter uitgesteld tot vermoedelijk 31 oktober.

Mini had daarnaast ook nog eens last van bijzonder moeilijke marktomstandigheden. De Nederlandse verkoopdirecteur Pieter Nota (foto) van BMW Groep is tevreden: ‘’We zien duidelijk de impact van het uitrollen van modellen. In mei groeiden we weer sterker dan de markt waardoor we marktaandeel hebben gewonnen. We zijn vooral blij met de ontwikkeling van de nieuwe X-modellen terwijl ook de i3 verkopen sterk blijven toenemen. Daarmee konden we in mei een belangrijke mijlpaal bereiken met het afleveren van de 400.000e elektrische auto.’’