Jaguar Land Rover is niet te koop

“Het is erg simpel, vandaag. Jaguar Land Rover is niet te koop. Wij zijn eigendom van Tata uit India. Dat is hoe het blijft. Tata, met Jaguar en Land Rover, is een leider die leidende producten maakt waar we de laatste drie jaar zes World Car Awards mee hebben gewonnen.”

Jaguar Land Rover is niet te koop

Duidelijke uitspraken van CEO dr Ralph Speth (foto) van JLR tegenover het Britse medium Auto Express. De laatste maanden steken herhaaldelijk geruchten de kop op dat deze of gene autofabrikant de Britse collega zou willen kopen. Het meest genoemd wordt het Franse PSA maar ook andere namen zijn al eens genoemd. Die speculaties worden vooral gevoed door de grote verliezen die JLR momenteel lijdt, vorig jaar weer liefst ruim vier miljard euro. Bovendien zakken de verkopen van beide merken steeds verder weg.

Het idee is dan ook dat Tata Motors zo langzamerhand de Britse dochter liever arm dan rijk is. Maar daar is absoluut niets van waar, bezweert Speth. Hij stelt dat JLR tijdelijk in zwaar weer zit omdat het als één van de eerste de grote uitdagingen waar de auto-industrie voor staat het hoofd probeert te bieden. “Dat leidt tot grote investeringen waar tegenover we de kosten proberen te drukken. Ons herstelplan heeft al bijna 1,5 miljard euro aan besparingen opgeleverd.”

Jaguar Land Rover is niet te koop - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover is niet te koop

“Het is erg simpel, vandaag. Jaguar Land Rover is niet te koop. Wij zijn eigendom van Tata uit India. Dat is hoe het blijft. Tata, met Jaguar en Land Rover, is een leider die leidende producten maakt waar we de laatste drie jaar zes World Car Awards mee hebben gewonnen.”

Jaguar Land Rover is niet te koop

Duidelijke uitspraken van CEO dr Ralph Speth (foto) van JLR tegenover het Britse medium Auto Express. De laatste maanden steken herhaaldelijk geruchten de kop op dat deze of gene autofabrikant de Britse collega zou willen kopen. Het meest genoemd wordt het Franse PSA maar ook andere namen zijn al eens genoemd. Die speculaties worden vooral gevoed door de grote verliezen die JLR momenteel lijdt, vorig jaar weer liefst ruim vier miljard euro. Bovendien zakken de verkopen van beide merken steeds verder weg.

Het idee is dan ook dat Tata Motors zo langzamerhand de Britse dochter liever arm dan rijk is. Maar daar is absoluut niets van waar, bezweert Speth. Hij stelt dat JLR tijdelijk in zwaar weer zit omdat het als één van de eerste de grote uitdagingen waar de auto-industrie voor staat het hoofd probeert te bieden. “Dat leidt tot grote investeringen waar tegenover we de kosten proberen te drukken. Ons herstelplan heeft al bijna 1,5 miljard euro aan besparingen opgeleverd.”