Dat staat in een onderzoek van de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT. “De EU verlaten zonder deal zou leiden tot de meest dramatische aardverschuiving voor de handel die de autosector ooit heeft meegemaakt. Miljarden aan tarieven dreigen ernstige gevolgen te hebben voor de keus en betaalbaarheid voor de consument. Het eind van de handel-zonder-grenzen leidt tot een vernietigende verstoring van het just-in-time operationele model,” zegt de organisatie voor de Britse auto-industrie. Als Groot-Brittannië de EU verlaat zonder verdere regeling, dan gaan onmiddellijk heffingen gelden die alleen al de autosector meer dan vijf miljard euro kunnen kosten.

Directeur Mike Hawes: “Als de juiste keuzes worden gemaakt, dat ziet de toekomst er rooskleurig uit. Een no-deal blijft echter een duidelijk en reëel gevaar. We zien nu al de gevolgen van de onzekerheid, de vrees voor een no-deal. De volgende premier moet er voor zorgen dat er een deal komt met handel zonder belemmeringen.” Het lijkt er in Londen echter op dat die volgende premier Boris Johnson wordt die de EU op 31 oktober wil verlaten, ‘deal of no-deal’.