“Mijnheer Schot is op dit moment de juiste man op de juiste plaats. Hij heeft ook nog een langere overeenkomst als bestuursvoorzitter in het concern. Maar als Markus Duesmann eindelijk wordt vrijgegeven door BMW, dan moeten we nog bezien wat we gaan doen,’’ aldus de machtige voorzitter van de centrale ondernemingsraad van de VW Groep Bernd Osterloh.

Concurrentiebeding

Osterloh doet zijn uitspraken in een dubbelinterview met twee lokale kranten in Ingolstadt en Neckarsulm die beide een grote fabriek van Audi herbergen. Hij verwijst daarbij naar Duesmann die in 2018 van BMW overstapte naar VW als potentiële baas van Audi maar nog altijd te maken heeft met een concurrentiebeding van zijn oude werkgever.

Onderbenutting

De vakbonden in de twee Duitse ‘Audi-steden’ maken zich grote zorgen over de toekomst van die vestigingen. In Neckarsulm worden dit jaar naar verwachting voor de derde keer op rij minder dan 200.000 auto’s gebouwd terwijl de fabriek een capaciteit heeft van 300.000. Ook de hoofdvestiging van Audi in Ingolstadt kampt met onderbenutting van de beschikbare capaciteit. De werknemers en bonden eisen daarom toezeggingen over de productie van nieuwe modellen.

Dieselschandaal

Daarbij komt nog dat er berichten zijn dat de problemen rond het dieselschandaal voor Audi nog veel ernstiger en daarmee kostbaarder zouden zijn dan tot nu toe al bekend is. “We hebben een duidelijk plan. De strategie moet kloppen, de directie heeft het ons in grote lijnen gepresenteerd. Nu moeten de onderschriften daadwerkelijk worden ingevuld,’’ verwoordt Peter Mosch die de ondernemingsraad van Audi zelf voorzit.