Achtergrond: BMW zit in lastig parket

Eigenlijk was het, achteraf, een veelzeggender bericht dan ’t leek. Vorige week riep Chief Technical Officer Klaus Fröhlich notabene tijdens een eigen BMW-evenement in München dat de Duitse autobouwer nog vele jaren zwaar zal investeren in verbrandingsmotoren. “Als we tegen 2025 op z’n hoogst 30 procent elektrische auto’s verkopen, dan zal zeker 80 procent van onze voertuigen nog altijd een conventionele verbrandingsmotor hebben,” aldus Fröhlich. 

Opinie: Verliest elektrische auto z’n glans nu al?

BMW gokt voor diesel op een voortbestaan van nog zeker 20 jaar en voor benzine zelfs meer dan 30 jaar. “De ‘shift’ naar elektrificatie is overhyped,” riep Fröhlich daarbij uit. Met die woorden haalde de tweede man van BMW zijn baas, CEO Harald Krüger, in feite keihard onderuit. Krüger is immers één van de grootste pleitbezorgers voor elektrische auto’s en zet daar ook, net als zijn college Herbert Diess bij de VW Groep, alles op in. Nu heeft diezelfde Krüger ‘vrijwillig’ besloten om zijn contract als CEO volgend jaar niet te verlengen.

Had hij dat niet gedaan, dan had de Raad van Toezicht die beslissing zo goed als zeker voor hem genomen. En laat nu diezelfde Fröhlich, de man dus van de benzine en diesel, het meest genoemd worden als zijn potentiële opvolger. Want Krüger heeft het vertrouwen van de commissarissen en eigenlijk van velen bij BMW duidelijk verloren. Eerst al moest hij 2018 afsluiten met bar slechte cijfers. De nettowinst daalde met ruim 17 procent naar 7,2 miljard op een omzet die met 97,5 miljard net een procent lager uitkwam. De autodivisie draaide een brutomarge van 7,2 procent, twee volle procentpunten lager dan in het voorafgaande jaar. Enige hoop dat 2019 verbetering zou brengen werd al in het eerste kwartaal de bodem ingeslagen want in die drie maanden kelderde de winst met 75 procent naar 762 miljoen. In de autodivisie kwam de marge zelfs 1,6 procent negatief uit.

Krüger kondigde eind maart nog een nieuwe strategie aan om het tij te keren. Het eerste wat hij daarbij zei was ‘dat BMW een sterke positie heeft opgebouwd als één van de belangrijkste leveranciers ter wereld van e-mobiliteit.’ Wij zijn marktleider in Europa en beginnen binnenkort met onze vijfde generatie elektrische aandrijfsystemen, voegde hij daar trots aan toe. Pas daarna ging de CEO in op het verbeteren van de prestaties, iets waar het bedrijf onder zijn leiding al sinds 2017 mee bezig is. “We willen die activiteiten uitbreiden en hopen daarmee tegen eind 2022 meer dan 12 miljard euro te besparen.” Dat de huidige baas alles zet op elektrisch blijkt daarnaast ook uit het feit dat de onder zijn leiding uitgegeven persberichten over de verkoopcijfers vrijwel altijd beginnen met de aantallen EV’s, ofwel de nieuwe ofwel wat BMW tot nu toe allemaal aan elektrisch op de weg heeft gebracht.

Nou moet gezegd worden dat Krüger geen benijdenswaardige positie heeft. Met vorig jaar 2,5 miljoen nieuwe auto’s, Mini en Rolls-Royce meegerekend, is deze Duitse fabrikant eigenlijk nog altijd te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. De marktleiders VW Group, Toyota en de Renault-Nissan alliantie zitten boven de tien miljoen en in de tweede laag komen Fiat Chrysler Automobiles met 4,8 miljoen en PSA met 3,9 miljoen exemplaren ook een stuk hoger uit. Maar wie zou BMW willen hebben? Worden voor directe concurrent Jaguar Land Rover nog wel eens overnamekandidaten genoemd, voor BMW hoor je die nooit. Ja, BMW werkt steeds meer samen met Daimler, zoals recent weer is aangekondigd voor automatisch rijden en eerder voor nieuwe mobiliteitsdiensten. Maar een fusie van die beide Duitse autofabrikanten lijkt toch weinig interessant; ze zitten immers beide in precies hetzelfde segment en beconcurreren elkaar eigenlijk in de hele wereld. 

Andere kandidaten komen ook niet in beeld. FCA schurkt nog altijd aan tegen Renault en heeft met Jeep, Chrysler en ook Alfa Romeo al voldoende aanbod in het BMW-segment, de VW-Groep zal geen interesse hebben om een concurrent van Audi binnen te halen en stuit als dat al zou gebeuren vermoedelijk op de Duitse kartelpolitie, Ford richt zich steeds meer op de Amerikaanse thuismarkt én heeft een vaste partner in de VW Groep en General Motors heeft na het verkopen van Opel al helemaal geen belangstelling meer voor Europese activiteiten. De enige mogelijkheid is misschien nog PSA dat achter loopt bij elektrische auto’s en ook niet sterk vertegenwoordigd is in het premium-segment. Maar of Carlos Tavares na Opel weer een verlieslatend bedrijf wil binnenhalen, is hogelijk de vraag. Misschien dat Krüger daarmee dus op tijd aan zijn stutten trekt, voordat BMW nog verder dreigt af te glijden.

Achtergrond: BMW zit in lastig parket - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: BMW zit in lastig parket

Eigenlijk was het, achteraf, een veelzeggender bericht dan ’t leek. Vorige week riep Chief Technical Officer Klaus Fröhlich notabene tijdens een eigen BMW-evenement in München dat de Duitse autobouwer nog vele jaren zwaar zal investeren in verbrandingsmotoren. “Als we tegen 2025 op z’n hoogst 30 procent elektrische auto’s verkopen, dan zal zeker 80 procent van onze voertuigen nog altijd een conventionele verbrandingsmotor hebben,” aldus Fröhlich. 

Opinie: Verliest elektrische auto z’n glans nu al?

BMW gokt voor diesel op een voortbestaan van nog zeker 20 jaar en voor benzine zelfs meer dan 30 jaar. “De ‘shift’ naar elektrificatie is overhyped,” riep Fröhlich daarbij uit. Met die woorden haalde de tweede man van BMW zijn baas, CEO Harald Krüger, in feite keihard onderuit. Krüger is immers één van de grootste pleitbezorgers voor elektrische auto’s en zet daar ook, net als zijn college Herbert Diess bij de VW Groep, alles op in. Nu heeft diezelfde Krüger ‘vrijwillig’ besloten om zijn contract als CEO volgend jaar niet te verlengen.

Had hij dat niet gedaan, dan had de Raad van Toezicht die beslissing zo goed als zeker voor hem genomen. En laat nu diezelfde Fröhlich, de man dus van de benzine en diesel, het meest genoemd worden als zijn potentiële opvolger. Want Krüger heeft het vertrouwen van de commissarissen en eigenlijk van velen bij BMW duidelijk verloren. Eerst al moest hij 2018 afsluiten met bar slechte cijfers. De nettowinst daalde met ruim 17 procent naar 7,2 miljard op een omzet die met 97,5 miljard net een procent lager uitkwam. De autodivisie draaide een brutomarge van 7,2 procent, twee volle procentpunten lager dan in het voorafgaande jaar. Enige hoop dat 2019 verbetering zou brengen werd al in het eerste kwartaal de bodem ingeslagen want in die drie maanden kelderde de winst met 75 procent naar 762 miljoen. In de autodivisie kwam de marge zelfs 1,6 procent negatief uit.

Krüger kondigde eind maart nog een nieuwe strategie aan om het tij te keren. Het eerste wat hij daarbij zei was ‘dat BMW een sterke positie heeft opgebouwd als één van de belangrijkste leveranciers ter wereld van e-mobiliteit.’ Wij zijn marktleider in Europa en beginnen binnenkort met onze vijfde generatie elektrische aandrijfsystemen, voegde hij daar trots aan toe. Pas daarna ging de CEO in op het verbeteren van de prestaties, iets waar het bedrijf onder zijn leiding al sinds 2017 mee bezig is. “We willen die activiteiten uitbreiden en hopen daarmee tegen eind 2022 meer dan 12 miljard euro te besparen.” Dat de huidige baas alles zet op elektrisch blijkt daarnaast ook uit het feit dat de onder zijn leiding uitgegeven persberichten over de verkoopcijfers vrijwel altijd beginnen met de aantallen EV’s, ofwel de nieuwe ofwel wat BMW tot nu toe allemaal aan elektrisch op de weg heeft gebracht.

Nou moet gezegd worden dat Krüger geen benijdenswaardige positie heeft. Met vorig jaar 2,5 miljoen nieuwe auto’s, Mini en Rolls-Royce meegerekend, is deze Duitse fabrikant eigenlijk nog altijd te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. De marktleiders VW Group, Toyota en de Renault-Nissan alliantie zitten boven de tien miljoen en in de tweede laag komen Fiat Chrysler Automobiles met 4,8 miljoen en PSA met 3,9 miljoen exemplaren ook een stuk hoger uit. Maar wie zou BMW willen hebben? Worden voor directe concurrent Jaguar Land Rover nog wel eens overnamekandidaten genoemd, voor BMW hoor je die nooit. Ja, BMW werkt steeds meer samen met Daimler, zoals recent weer is aangekondigd voor automatisch rijden en eerder voor nieuwe mobiliteitsdiensten. Maar een fusie van die beide Duitse autofabrikanten lijkt toch weinig interessant; ze zitten immers beide in precies hetzelfde segment en beconcurreren elkaar eigenlijk in de hele wereld. 

Andere kandidaten komen ook niet in beeld. FCA schurkt nog altijd aan tegen Renault en heeft met Jeep, Chrysler en ook Alfa Romeo al voldoende aanbod in het BMW-segment, de VW-Groep zal geen interesse hebben om een concurrent van Audi binnen te halen en stuit als dat al zou gebeuren vermoedelijk op de Duitse kartelpolitie, Ford richt zich steeds meer op de Amerikaanse thuismarkt én heeft een vaste partner in de VW Groep en General Motors heeft na het verkopen van Opel al helemaal geen belangstelling meer voor Europese activiteiten. De enige mogelijkheid is misschien nog PSA dat achter loopt bij elektrische auto’s en ook niet sterk vertegenwoordigd is in het premium-segment. Maar of Carlos Tavares na Opel weer een verlieslatend bedrijf wil binnenhalen, is hogelijk de vraag. Misschien dat Krüger daarmee dus op tijd aan zijn stutten trekt, voordat BMW nog verder dreigt af te glijden.