Dat is vooral weer gebleken tijdens de laatste vergadering van de bestuursraad van de alliantie die eind vorige week werd gehouden op het technocentrum van Renault in Parijs. Een aantal lopende projecten gaat nog wel door maar nieuwe strategische beslissingen over de richting van de alliantie zijn er niet genomen. 

Een teken aan de wand is dat de alliantie tot nu toe nog geen informatie naar buiten heeft gebracht over wat de samenwerking, nu ook met Mitsubishi, de afgelopen tijd aan synergievoordelen heeft opgeleverd. Tot vorig jaar werd dat cijfer altijd met trots in juni gepubliceerd maar tot nu toe heerst er radiostilte. “Er zitten andere mensen, de bestuursstructuur is veranderd, waarom alles steeds weer hetzelfde doen. We hebben echter nog geen definitief besluit genomen,” zeggen bronnen bij Renault.

Tot nu toe waren de cijfers over wat de alliantie heeft opgebracht steeds indrukwekkend. Na een eerste bedrag van 1,8 miljard euro aan besparingen in 2010 en 2011, oplopend tot 4,3 miljard in 2015 en 5 miljard het jaar daarna werd vorig jaar zelfs voor 5,7 miljard aan voordelen gemeld. Over 2018 zou dat ongeveer in dezelfde orde van grootte moeten liggen maar hoeveel het precies was is dus niet bekend. Officieel is het plan nog steeds de besparingen op te voeren tot 10 miljard euro in 2022 of 2023.