Achtergrond: Volkswagen Groep en Ford kruipen dicht tegen elkaar aan

Elektrische auto’s, autonoom rijden, pick-ups, bestelwagens. De samenwerking tussen de Volkswagen Groep en Ford omvat bijna alles waar autofabrikanten tegenwoordig mee bezig zijn. Een fusie mag je het niet noemen, want van wederzijdse aandelenbelangen is geen sprake. Maar een fusie ‘all but in name’, daar lijkt het in ieder geval wel op.

Achtergrond: Volkswagen Groep en Ford kruipen dicht tegen elkaar aan

De CEO’s van de Duitse autogigant en de Amerikaanse collega, Herbert Diess en Jim Hackett, kondigden een goed jaar geleden aan dat ze aan het bouwen waren aan een alliantie. De samenwerking zou zich in eerste instantie vooral richten op het gezamenlijk ontwikkelen en bouwen van bestelwagens. “Maar we kijken ook naar andere terreinen waarop we kunnen samenwerken. Eigenlijk kan dat alles omvatten,” vertelden ze toen al. In januari dit jaar gaven ze in een ‘update’ aan dat de gesprekken voorspoedig verliepen en nu hebben VW Groep en Ford, zoals vrijdag al gemeld, onthuld dat ze bij vrijwel alles wat de auto-industrie bezig houdt de handen ineen slaan.

In de eerste plaats is dat autonoom rijden. Ford heeft daarvoor al een eigen bedrijf Argo AI en Volkswagen stapt daar nu met 1 miljard euro in. VW koopt bovendien een flink pakket aandelen Argo AI van Ford waarmee beide bedrijven een even groot belang krijgen. Bovendien brengt VW haar Autonomous Intelligent Driving divisie AID onder bij Argo AI wat nog eens een bedrag van 1,6 miljard vertegenwoordigt. De huidige hoofdzetel van AID in München zal ook het Europese hoofdkwartier worden van Argo AI dat vanuit die basis haar activiteiten verder kan uitbreiden. De VW Groep denkt zich daarmee de concurrentie van andere spelers op de autonoom-markt, met name Google-zuster Waymo maar eventueel ook Apple, van het lijf te houden. De nieuwe partners gaan er ook van uit dat Argo AI op dit moment een voorsprong heeft op die concurrentie en sneller autonoom rijden mogelijk kan maken. Op dit moment draaien er immers al pilots in onder meer Detroit, Pittsburgh, Miami en Palo Alto. Dat Argo AI een hoofdrol speelt in de alliantie werd dan ook onderstreept door het feit dat de CEO van dat bedrijf, Bryan Salesky, samen met Diess en Hackett de plannen mocht presenteren.

Daarnaast, of eigenlijk van net zo groot belang, gaat Ford de elektrische voertuig architectuur en Modular Electric Toolkit MEB van de Duitsers gebruiken om op basis daarvan zelf elektrische auto’s te bouwen. Dat moet beginnen in 2023 waarbij Ford in eerste instantie denkt aan 600.000 voertuigen voor de Europese markt. VW zal voor die auto’s dan MEB onderdelen en componenten leveren. Op die manier kan Ford sneller aan haar belofte voldoen om elektrische personenauto’s te bieden terwijl het tegelijkertijd profiteert van de schaal van Volkswagen. Dat bedrijf kan op haar beurt de enorme kosten, nu al zeven miljard euro, voor de ontwikkeling van MEB delen. Ford is met dat al in staat om actief te blijven op de Europese markt waar het juist nu de eigen productie aanzienlijk terugdraait ten koste van zo’n 12.000 arbeidsplaatsen. Of mensen die bij Ford hun baan verliezen misschien bij VW aan de slag kunnen, vermeldt het verhaal nog niet. Ford en VW gaan bovendien hard verder met de gezamenlijke ontwikkeling van bestelwagens en van medium pick-up trucks. Bij bestelwagens wil Ford haar positie als marktleider in Europa zien te behouden en ook grotere versies op de markt brengen terwijl de pick-ups zeker in de VS als warme broodjes uit de showroom gaan maar ook elders een groeiende belangstelling genieten. Volkswagen gaat in dit segment werken aan een ‘city van’ die voor een aantal markten in de wereld bestemd is. De eerste van dit soort gezamenlijk ontwikkelde voertuigen moeten over een jaar of drie op de markt komen. Ook hier hopen de bedrijven miljarden te besparen door synergie-voordelen. Wel benadrukken ze opnieuw dat die voertuigen onder eigen merknaam verkocht zullen worden. “We blijven onafhankelijk en zullen elkaar ook stevig beconcurreren,” stelde Hackett nog maar eens tijdens de gezamenlijke presentatie. Collega Diess voegde daar aan toe ‘dat we blijven kijken naar andere terreinen waar we kunnen samenwerken.’

Achtergrond: Volkswagen Groep en Ford kruipen dicht tegen elkaar aan - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Volkswagen Groep en Ford kruipen dicht tegen elkaar aan

Elektrische auto’s, autonoom rijden, pick-ups, bestelwagens. De samenwerking tussen de Volkswagen Groep en Ford omvat bijna alles waar autofabrikanten tegenwoordig mee bezig zijn. Een fusie mag je het niet noemen, want van wederzijdse aandelenbelangen is geen sprake. Maar een fusie ‘all but in name’, daar lijkt het in ieder geval wel op.

Achtergrond: Volkswagen Groep en Ford kruipen dicht tegen elkaar aan

De CEO’s van de Duitse autogigant en de Amerikaanse collega, Herbert Diess en Jim Hackett, kondigden een goed jaar geleden aan dat ze aan het bouwen waren aan een alliantie. De samenwerking zou zich in eerste instantie vooral richten op het gezamenlijk ontwikkelen en bouwen van bestelwagens. “Maar we kijken ook naar andere terreinen waarop we kunnen samenwerken. Eigenlijk kan dat alles omvatten,” vertelden ze toen al. In januari dit jaar gaven ze in een ‘update’ aan dat de gesprekken voorspoedig verliepen en nu hebben VW Groep en Ford, zoals vrijdag al gemeld, onthuld dat ze bij vrijwel alles wat de auto-industrie bezig houdt de handen ineen slaan.

In de eerste plaats is dat autonoom rijden. Ford heeft daarvoor al een eigen bedrijf Argo AI en Volkswagen stapt daar nu met 1 miljard euro in. VW koopt bovendien een flink pakket aandelen Argo AI van Ford waarmee beide bedrijven een even groot belang krijgen. Bovendien brengt VW haar Autonomous Intelligent Driving divisie AID onder bij Argo AI wat nog eens een bedrag van 1,6 miljard vertegenwoordigt. De huidige hoofdzetel van AID in München zal ook het Europese hoofdkwartier worden van Argo AI dat vanuit die basis haar activiteiten verder kan uitbreiden. De VW Groep denkt zich daarmee de concurrentie van andere spelers op de autonoom-markt, met name Google-zuster Waymo maar eventueel ook Apple, van het lijf te houden. De nieuwe partners gaan er ook van uit dat Argo AI op dit moment een voorsprong heeft op die concurrentie en sneller autonoom rijden mogelijk kan maken. Op dit moment draaien er immers al pilots in onder meer Detroit, Pittsburgh, Miami en Palo Alto. Dat Argo AI een hoofdrol speelt in de alliantie werd dan ook onderstreept door het feit dat de CEO van dat bedrijf, Bryan Salesky, samen met Diess en Hackett de plannen mocht presenteren.

Daarnaast, of eigenlijk van net zo groot belang, gaat Ford de elektrische voertuig architectuur en Modular Electric Toolkit MEB van de Duitsers gebruiken om op basis daarvan zelf elektrische auto’s te bouwen. Dat moet beginnen in 2023 waarbij Ford in eerste instantie denkt aan 600.000 voertuigen voor de Europese markt. VW zal voor die auto’s dan MEB onderdelen en componenten leveren. Op die manier kan Ford sneller aan haar belofte voldoen om elektrische personenauto’s te bieden terwijl het tegelijkertijd profiteert van de schaal van Volkswagen. Dat bedrijf kan op haar beurt de enorme kosten, nu al zeven miljard euro, voor de ontwikkeling van MEB delen. Ford is met dat al in staat om actief te blijven op de Europese markt waar het juist nu de eigen productie aanzienlijk terugdraait ten koste van zo’n 12.000 arbeidsplaatsen. Of mensen die bij Ford hun baan verliezen misschien bij VW aan de slag kunnen, vermeldt het verhaal nog niet. Ford en VW gaan bovendien hard verder met de gezamenlijke ontwikkeling van bestelwagens en van medium pick-up trucks. Bij bestelwagens wil Ford haar positie als marktleider in Europa zien te behouden en ook grotere versies op de markt brengen terwijl de pick-ups zeker in de VS als warme broodjes uit de showroom gaan maar ook elders een groeiende belangstelling genieten. Volkswagen gaat in dit segment werken aan een ‘city van’ die voor een aantal markten in de wereld bestemd is. De eerste van dit soort gezamenlijk ontwikkelde voertuigen moeten over een jaar of drie op de markt komen. Ook hier hopen de bedrijven miljarden te besparen door synergie-voordelen. Wel benadrukken ze opnieuw dat die voertuigen onder eigen merknaam verkocht zullen worden. “We blijven onafhankelijk en zullen elkaar ook stevig beconcurreren,” stelde Hackett nog maar eens tijdens de gezamenlijke presentatie. Collega Diess voegde daar aan toe ‘dat we blijven kijken naar andere terreinen waar we kunnen samenwerken.’