De omzet daalde wel licht met 0,7 procent naar 38,34 miljard, wat te wijten was aan lagere verkopen en ongunstige wisselkoersen met daartegenover een betere productenmix. Eind juni stonden er bij dealers en importeurs 659.000 auto’s in voorraad, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

De winstgroei is voor een flink deel te danken aan de kostenbesparingen, stelt CEO Carlos Tavares: “Dankzij de focus op de uitvoering van ons strategische plan hebben we een sterke vrije kasstroom en operationele marge neer kunnen zetten. We staan klaar voor de elektrificatie en om de volgende technologische uitdagingen te omhelzen.” Financieel directeur Philippe de Rovera voegt daar aan toe ‘dat deze cijfers de duurzaamheid van onze prestaties onderschrijven ondanks de zwakte op de wereldwijde markten.’’ Hij deelde verder mee dat PSA de capaciteit in een Chinese fabriek die het samen exploiteert met partner/aandeelhouder Dongfeng terug wil brengen om de productie beter af te stemmen op de gedaalde vraag. PSA verwacht tenslotte dat de Europese automarkt dit jaar 1 procent daling zal laten zien. ‘’Maar de onzekerheid rond Brexit maakt het moeilijk goede voorspellingen te doen,’’ voegde De Rovera daar wel aan toe.