“De Tesla Model 3 auto’s die Nextmove zou accepteren na betaling en slechts een korte inspectie vertonen ernstige gebreken: kapotte banden, schade aan het plaatwerk en de lak, niet werkende laadcontrole, verkeerde bedrading, condensatie of ontbrekende knoppen voor een noodoproep. Zulke kwaliteitsproblemen zouden de veiligheid van de klanten en de winstgevendheid van Nextmove in gevaar brengen,” stelt het Duitse bedrijf.

Eind vorig jaar heeft het in elektrische auto’s gespecialiseerde Nextmove een order geplaatst voor 100 Model 3’en bij Tesla. Al snel nadat de eerste 15 auto’s waren afgeleverd stuurde het bedrijf de fabrikant/leverancier een brandbrief met ernstige klachten. “Bij de afleveringen in het voorjaar van 2019 bleek slechts één op de vier Tesla Model 3’en zonder gebreken te zijn.” Een deel van de auto’s verkeerde volgens Nextmove in zo’n slechte staat dat ze niet eens de weg op konden. “Tesla is duidelijk in de servicehel beland,” schreef CEP Stefan Möller dan ook met een verhuizing naar Elon Musks productiehel. Nextmove eiste daarom dat Tesla eerst een volledige garantie afgaf voor de kwaliteit en service voor de overige 85 auto’s geaccepteerd zouden worden. Volgens nextmove heeft Tesla zelf daarop besloten de order af te zeggen.

Het verhuurbedrijf heeft daarna nog geprobeerd vier Tesla Model 3’en via internet te bestellen. Möller: “Het resultaat was dat Tesla ons auto’s als nieuw aanbood die al eerder op naam waren gesteld van een particulier.” Dat zou betekenen dat Nextmove de Duitse premies voor EV’s en de BTW-teruggave zou mislopen. Hij vult aan dat Nextmove de afgelopen maanden haar klanten regelmatig heeft geïnformeerd over de problemen met de Tesla’s en hen ook andere auto’s heeft aangeboden. “Nu is het moment aangebroken om dit alles in de openbaarheid te brengen.”

Tesla zegt in een weerwoord te geloven ‘dat het besluit van de klant niet aan kwaliteitsproblemen lag maar grotendeels beïnvloed werd door een – niet daarmee samenhangend – conflict aan het begin van het jaar.’ “Onze kwaliteit ligt op een recordniveau en uit onze gegevens blijkt niet dat er ongewone kwaliteitsproblemen zijn die alleen in Duitsland of op een andere specifieke plaats in de wereld voorkomen. Hoewel er altijd een risico is dat er tijdens het transport kleine beschadigingen ontstaan gebeurt dat niet alleen bij Tesla.” Het bedrijf erkent wel dat er auto’s verkocht zijn die al eerder op naam van iemands anders waren gezet maar wijt dat aan een systeemfout die inmiddels is verholpen.