Toyota en Suzuki trekken banden aan

Toyota en Suzuki hebben een klein aandelenbelang genomen in elkaars onderneming.

Toyota verhoogt winstverwachting

Toyota kocht voor rond de 820 miljoen euro zo’n vijf procent van de aandelen in Suzuki terwijl dat bedrijf voor de helft een miniem belang van 0,2 procent in Toyota heeft verworven. “We gaan de samenwerkingsrelaties verder uitbouwen en verdiepen naar nieuwe terreinen maar blijven wel concurrenten van elkaar,” aldus een verklaring.

Toyota en Suzuki werken al sinds 2016 samen, onder meer bij de ontwikkeling van elektrische auto’s. Doel is uiteindelijk over en weer elkaars auto’s te bouwen. De EV’s die nu op de rol staan worden gebouwd door Suzuki en zijn in eerste instantie vooral bestemd voor India. Daar is Suzuki de grootste speler op de nationale automarkt waar Toyota gebruik van hoopt te maken. Suzuki gaat ook een eigen batterijenfabriek bouwen in de Indiase staat Gujarat. Verder gaan de partners in dat land samen laadinfrastructuur opzetten, aftersales technici bij de dealers trainen en een systeem opzetten voor het behandelen van gebruikte batterijen.

Het is echter niet allemaal rozegeur en maneschijn want de Indiase tak Maruti Suzuki heeft net meegedeeld dat het 3.000 uitzendbanen gaat schrappen om de productie aan te passen aan de ook in India ingezakte vraag. Afgelopen maand liep de Indiase automarkt de grootste klap op in 19 jaar. Bestuursvoorzitter R.C. Barghava hoopt echter wel dat de markt binnenkort weer op gaat veren nu de regering een aantal steunmaatregelen heeft uitgevaardigd.

Toyota en Suzuki trekken banden aan - Automobielmanagement.nl

Toyota en Suzuki trekken banden aan

Toyota en Suzuki hebben een klein aandelenbelang genomen in elkaars onderneming.

Toyota verhoogt winstverwachting

Toyota kocht voor rond de 820 miljoen euro zo’n vijf procent van de aandelen in Suzuki terwijl dat bedrijf voor de helft een miniem belang van 0,2 procent in Toyota heeft verworven. “We gaan de samenwerkingsrelaties verder uitbouwen en verdiepen naar nieuwe terreinen maar blijven wel concurrenten van elkaar,” aldus een verklaring.

Toyota en Suzuki werken al sinds 2016 samen, onder meer bij de ontwikkeling van elektrische auto’s. Doel is uiteindelijk over en weer elkaars auto’s te bouwen. De EV’s die nu op de rol staan worden gebouwd door Suzuki en zijn in eerste instantie vooral bestemd voor India. Daar is Suzuki de grootste speler op de nationale automarkt waar Toyota gebruik van hoopt te maken. Suzuki gaat ook een eigen batterijenfabriek bouwen in de Indiase staat Gujarat. Verder gaan de partners in dat land samen laadinfrastructuur opzetten, aftersales technici bij de dealers trainen en een systeem opzetten voor het behandelen van gebruikte batterijen.

Het is echter niet allemaal rozegeur en maneschijn want de Indiase tak Maruti Suzuki heeft net meegedeeld dat het 3.000 uitzendbanen gaat schrappen om de productie aan te passen aan de ook in India ingezakte vraag. Afgelopen maand liep de Indiase automarkt de grootste klap op in 19 jaar. Bestuursvoorzitter R.C. Barghava hoopt echter wel dat de markt binnenkort weer op gaat veren nu de regering een aantal steunmaatregelen heeft uitgevaardigd.