Die vergelijking gaat echter mank omdat vorig jaar zomer fabrikanten en dealers ook in Frankrijk een grote uitverkoop hielden met het oog op de per 1 september ingevoerde strengere WLTP-keuringsregels, tekent het Comité des Constructeurs Français d’Automobiles aan. Over de eerste acht maanden van dit jaar blijft de schade dan ook beperkt tot een min van drie procent.

Een opmerkelijke daler is Dacia dat tot nu toe een succesnummer was maar nu 29 procent minder auto’s verkocht dan in augustus 2018. Dat zorgde er voor dat de Renault Groep samen op een min van 25 procent uitkwam. Renault zelf werd op de totale voertuigenmarkt gered door de kleine bestelwagens waarvan er juist een-derde meer werden afgezet. 

Verder houdt het treurverhaal bij partner Nissan onverminderd aan want dat verkocht in augustus 65 procent minder auto’s aan de Fransen waarmee de daling over de eerste acht maanden uitkomt op 40 procent. Bij PSA als groep blijft de daling in de afgelopen maand beperkt tot ruim vijf procent. Peugeot wist juist vijf procent meer te verkopen, Opel kwam net één procent lager uit terwijl Citroën negen procent moest inleveren. DS is een grote uitschieter want dat wist 30 procent meer nieuwe auto’s te laten registreren dan een jaar geleden. Elders in de markt werd Alfa Romeo opnieuw recordbreker wat dalende verkopen betreft met een min van liefst 84 procent.