De consument vraagt er om, is hun verweer, zo signaleert de Duitse zakenkrant Handelsblatt, maar het gevolg is dat ze de snel opdoemende strengere CO2-eisen uit Brussel bij lange na niet halen. Daarmee dreigen boetes van tientallen miljarden euro’s, die ondanks alle commerciële succes van de SUV’s de balans keihard onderuit kunnen halen.

Dat harde oordeel geeft Handelsblatt in een lang artikel over de onstuitbare opmars van de SUV. “Daarmee trappen de autofabrikanten met open ogen in de val.” Volgend jaar moet bij elke fabrikant de gemiddelde CO2-uitstoot over het hele productengamma gemeten op of onder de 95 gram/km liggen. Wie dat niet haalt, betaalt een boete die in de vele miljarden kan lopen.

Handelsblatt berekent dat bijvoorbeeld Porsche voor de Cayenne Coupé met z’n 262 gram/km 15.000 euro aan boete per auto op moet hoesten, terwijl dat voor een BMW X7 bij de 200 gram/km rond de 10.000 euro zal bedragen. “Van de droommarge op dat soort auto’s blijft daarmee niet veel over.”

Gemiddeld ligt de uitstoot van in Europa verkochte auto’s momenteel nog altijd rond de 120 tot 130 gram/km. “In Duitsland zouden volgend jaar minstens een miljoen elektrische auto’s moeten rijden. Wel, dat miljoen hebben we gehaald maar dan niet met EV’s, met SUV’s en dat soort auto’s. De fabrikanten zullen daarvoor het gelag betalen,” aldus Handelsblatt.

De Duitse klimaatlobby staat in ieder geval al klaar om de rekening bij hen in te dienen. Het actieverbond ‘Zand in de wielen’ stelt bijvoorbeeld: “De CO2-uitstoot loopt jaar na jaar op in Duitsland. We willen dat de verantwoordelijken daarvoor rekenschap afleggen.”