Jaguar verkocht met 9.702 exemplaren zelfs bijna 18 procent minder auto’s dan een jaar geleden, bij Land Rover bleef de schade deze keer beperkt tot een daling met 1,4 procent naar 24.474 auto’s. De JLR Groep als geheel kwam daarmee op een min van 6,7 procent in vergelijking met augustus 2018.

Het beetje goede nieuws is dat de Britse groep in China ruim 17 procent meer auto’s wist te verkopen. Het turnaround plan voor de Chinese markt krijgt meer momentum, denkt JLR. De Britse thuismarkt vertoonde echter een daling van bijna 22 procent. Dat had ook bij deze merken te maken met het feit dat er in augustus vorig jaar wegens de toen opdoemende WLTP-regels juist erg veel auto’s werden afgezet. Ook in Noord-Amerika, waar dat probleem niet speelde, liepen de verkopen echter met negen procent terug.

Verkoopdirecteur Felix Brautigam vestigt zijn hoop vooral op het succes van nieuwe modellen als de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport. Daarnaast blijft ook de Jaguar I-Pace het overal in de wereld goed doen. Verder zullen de Britten op de autoshow van Frankfurt de nieuwe Land Rover Defender lanceren. “We hebben er vertrouwen in dat we de juist strategie hebben om duurzame groei op lange termijn te ondersteunen,” aldus Brautigam.