Serieuze vraagtekens kredietwaardigheid Ford

“Ford heeft 11 miljard dollar nodig voor de herstructurering, maar begint vanuit een zwakke uitgangspositie. De kasstroom en de winstmarges blijven achter bij de verwachtingen en zijn ook slechter dan de prestaties van vergelijkbare autofabrikanten.” Dit is de motivatie van het Amerikaanse financiële ratingsbureau Moody’s om de status van uitstaande leningen van Ford te verlagen naar ‘junk’.

Ford, General Motors en andere autobedrijven hadden na de financiële crisis van 2008 ook geruime tijd een ‘junk’ status. Voor Ford kwam daar in 2012 een eind aan, maar Moody’s begint nu opnieuw vraagtekens te zetten bij de kredietwaardigheid.

Ford stelt in een reactie dat het de juiste stappen zet om het bedrijf te verbeteren en dat het ook voldoende geld heeft om die uit te voeren. “Ford heeft het volste vertrouwen in ons plan en de vooruitgang daarvan. Onze onderliggende business is goed, de balans is solide en we hebben ruim voldoende liquiditeiten om te investeren in de strategie voor de toekomst.”

Duizenden banen verdwijnen

Ford grijpt vooral hard in bij verlieslatende regio’s als Europa en Zuid-Amerika. In Europa moeten vele duizenden banen verdwijnen en wordt ook flink het mes gezet in het modellenaanbod. Bovendien werkt Ford bij de succesvolle bestelwagens sinds kort nauw samen met de Volkswagen Groep.

 De saneringen gaan al met al het genoemde bedrag van 11 miljard dollar kosten, deelde Ford deze zomer mee. In het tweede kwartaal van dit jaar werd al 1,2 miljard aan kosten ingeboekt. Vergeleken met een jaar eerder daalde hierdoor de winst van 1,1 miljard dollar, naar net 148 miljoen dollar.

Serieuze vraagtekens kredietwaardigheid Ford - Automobielmanagement.nl

Serieuze vraagtekens kredietwaardigheid Ford

“Ford heeft 11 miljard dollar nodig voor de herstructurering, maar begint vanuit een zwakke uitgangspositie. De kasstroom en de winstmarges blijven achter bij de verwachtingen en zijn ook slechter dan de prestaties van vergelijkbare autofabrikanten.” Dit is de motivatie van het Amerikaanse financiële ratingsbureau Moody’s om de status van uitstaande leningen van Ford te verlagen naar ‘junk’.

Ford, General Motors en andere autobedrijven hadden na de financiële crisis van 2008 ook geruime tijd een ‘junk’ status. Voor Ford kwam daar in 2012 een eind aan, maar Moody’s begint nu opnieuw vraagtekens te zetten bij de kredietwaardigheid.

Ford stelt in een reactie dat het de juiste stappen zet om het bedrijf te verbeteren en dat het ook voldoende geld heeft om die uit te voeren. “Ford heeft het volste vertrouwen in ons plan en de vooruitgang daarvan. Onze onderliggende business is goed, de balans is solide en we hebben ruim voldoende liquiditeiten om te investeren in de strategie voor de toekomst.”

Duizenden banen verdwijnen

Ford grijpt vooral hard in bij verlieslatende regio’s als Europa en Zuid-Amerika. In Europa moeten vele duizenden banen verdwijnen en wordt ook flink het mes gezet in het modellenaanbod. Bovendien werkt Ford bij de succesvolle bestelwagens sinds kort nauw samen met de Volkswagen Groep.

 De saneringen gaan al met al het genoemde bedrag van 11 miljard dollar kosten, deelde Ford deze zomer mee. In het tweede kwartaal van dit jaar werd al 1,2 miljard aan kosten ingeboekt. Vergeleken met een jaar eerder daalde hierdoor de winst van 1,1 miljard dollar, naar net 148 miljoen dollar.