De vier autofabrikanten sloten in juli een overeenkomst met het California Environmental Protection Agency (CARB) over emissienormen, waarmee ze een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen konden garanderen. De overeenkomst staat haaks op de plannen van de regering-Trump die de geplande aanscherping van brandstof- en emissievoorschriften voor auto’s op federaal niveau wil terugdraaien. De vier automakers zouden door de overeenkomst ook de standaard bepalen van de emissietesten.

Al langer is bekend dat Californië, de staat met de grootste automarkt, en de regering-Trump in de clinch liggen over uitstootregels. De Amerikaanse president zou ook werken aan een plan om de bevoegdheid van Californië in te trekken als het gaat om het bepalen van de eigen uitstootnormen.

Ford bevestigde dat het een brief van Justitie heeft ontvangen en beloofde volledige medewerking. Ook Honda beloofde een coöperatieve houding ten opzichte van de autoriteiten. Verschillende autofabrikanten in de VS dringen er al langer op aan om landelijke regels voor uitstoot in te voeren. Trump liet zich eerder al kritisch uit over de deal tussen de fabrikanten en Californië. Door de strengere regels die Californië hanteert worden automakers nodeloos op extra kosten gejaagd, vindt hij. Daardoor zouden auto’s ook minder veilig zijn en van mindere kwaliteit.