Honda laat ‘just-in-time’ productiemethode een beetje schieten

Honda gaat in ieder geval in Noord-Amerika het tot nu toe heilige just-in-time JIT principe bij haar fabrieken wat laten schieten. Door meer onderdelen en componenten op voorraad te houden, denkt de Japanse fabrikant te kunnen besparen op de kosten voor logistiek en transport.

Honda laat 'just-in-time' productiemethode een beetje schieten

Honda telt in Noord-Amerika 20 productievestigingen waarvan 12 in de Verenigde Staten. Die maken gebruik van meer dan 600 externe toeleveranciers. Vorig jaar kocht Honda daar voor 29,2 miljard dollar aan componenten in. Dat alles heeft er toe geleid dat het transport tussen die leveranciers en de fabrieken in ruim tien jaar tijd met de helft is toegenomen, met alle kosten van dien.

Nu de economie overal in de wereld dreigt af te zwakken, is Honda America gaan kijken of er ook niet op die kosten te besparen valt. “We moeten effectiever zijn in het gebruik van al dat transport. We weten ook dat just-in-time en de aanlevering van onderdelen afstemmen op de productie niet altijd de goedkoopste manier is,” aldus senior manager logistics George Grahovac. Honda heeft nu besloten de transportketen op een andere leest te schoeien en daarbij minder op JIT te letten. “We gaan voorraden als tool benutten en zo onze vrachtwagens en opleggers beter vullen.” Honda America kijkt ook naar mogelijkheden om haar eigen transportroutes meer met andere bedrijven binnen of buiten de autosector te delen.

Honda laat ‘just-in-time’ productiemethode een beetje schieten - Automobielmanagement.nl

Honda laat ‘just-in-time’ productiemethode een beetje schieten

Honda gaat in ieder geval in Noord-Amerika het tot nu toe heilige just-in-time JIT principe bij haar fabrieken wat laten schieten. Door meer onderdelen en componenten op voorraad te houden, denkt de Japanse fabrikant te kunnen besparen op de kosten voor logistiek en transport.

Honda laat 'just-in-time' productiemethode een beetje schieten

Honda telt in Noord-Amerika 20 productievestigingen waarvan 12 in de Verenigde Staten. Die maken gebruik van meer dan 600 externe toeleveranciers. Vorig jaar kocht Honda daar voor 29,2 miljard dollar aan componenten in. Dat alles heeft er toe geleid dat het transport tussen die leveranciers en de fabrieken in ruim tien jaar tijd met de helft is toegenomen, met alle kosten van dien.

Nu de economie overal in de wereld dreigt af te zwakken, is Honda America gaan kijken of er ook niet op die kosten te besparen valt. “We moeten effectiever zijn in het gebruik van al dat transport. We weten ook dat just-in-time en de aanlevering van onderdelen afstemmen op de productie niet altijd de goedkoopste manier is,” aldus senior manager logistics George Grahovac. Honda heeft nu besloten de transportketen op een andere leest te schoeien en daarbij minder op JIT te letten. “We gaan voorraden als tool benutten en zo onze vrachtwagens en opleggers beter vullen.” Honda America kijkt ook naar mogelijkheden om haar eigen transportroutes meer met andere bedrijven binnen of buiten de autosector te delen.