Michelin sluit bandenfabriek in Duitsland

Het slechte nieuws over de autotoeleveranciers in Duitsland gaat maar door. Nu heeft Michelin weer aangekondigd dat het haar bandenfabriek in Bamberg gaat sluiten waarbij 858 banen verloren gaan. Dat kost de Franse onderneming dit jaar eenmalig 167 miljoen euro aan buitengewone lasten.

Michelin sluit bandenfabriek in Duitsland

De bijna vijftig jaar oude fabriek maakt momenteel nog premium 16-inch banden voor personenauto’s. Dat marktsegment heeft echter te kampen met een scherpe daling van de vraag en tegelijk buitengewoon sterke concurrentie van Aziatische fabrikanten, meldt Michelin. De Franse eigenaren hebben sinds 2013 zo’n 60 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd maar dat is toch niet langer voldoende om de structurele transformatie van de Europese markt voor personenautobanden te compenseren. “Geen enkel economisch levensvatbaar industrieel alternatief is tegen deze achtergrond mogelijk,” concludeert Michelin. De getroffen werknemers kunnen rekenen op een goede sociale regeling en steun bij het vinden van een nieuwe betrekking.

Michelin deelde vorige week nog mee dat het ook de toekomst van haar fabrieken in Frankrijk onder de loep aan het nemen is. Bij zeker vier vestigingen laat de productiviteit te wensen over. Eerder werden elders in Europa al sluitingen van bandenfabrieken aangekondigd, waaronder één in Dundee in Schotland die volgend jaar stopt met het verlies van 845 arbeidsplaatsen en ook nog één in het Noord-Ierse Ballymena waar 900 mensen werkten.

Michelin sluit bandenfabriek in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Michelin sluit bandenfabriek in Duitsland

Het slechte nieuws over de autotoeleveranciers in Duitsland gaat maar door. Nu heeft Michelin weer aangekondigd dat het haar bandenfabriek in Bamberg gaat sluiten waarbij 858 banen verloren gaan. Dat kost de Franse onderneming dit jaar eenmalig 167 miljoen euro aan buitengewone lasten.

Michelin sluit bandenfabriek in Duitsland

De bijna vijftig jaar oude fabriek maakt momenteel nog premium 16-inch banden voor personenauto’s. Dat marktsegment heeft echter te kampen met een scherpe daling van de vraag en tegelijk buitengewoon sterke concurrentie van Aziatische fabrikanten, meldt Michelin. De Franse eigenaren hebben sinds 2013 zo’n 60 miljoen euro in de fabriek geïnvesteerd maar dat is toch niet langer voldoende om de structurele transformatie van de Europese markt voor personenautobanden te compenseren. “Geen enkel economisch levensvatbaar industrieel alternatief is tegen deze achtergrond mogelijk,” concludeert Michelin. De getroffen werknemers kunnen rekenen op een goede sociale regeling en steun bij het vinden van een nieuwe betrekking.

Michelin deelde vorige week nog mee dat het ook de toekomst van haar fabrieken in Frankrijk onder de loep aan het nemen is. Bij zeker vier vestigingen laat de productiviteit te wensen over. Eerder werden elders in Europa al sluitingen van bandenfabrieken aangekondigd, waaronder één in Dundee in Schotland die volgend jaar stopt met het verlies van 845 arbeidsplaatsen en ook nog één in het Noord-Ierse Ballymena waar 900 mensen werkten.