Staking kost General Motors kapitalen

De nu al bijna twee weken durende staking bij General Motors kost dat autobedrijf 50 tot 100 miljoen dollar per dag. De totale schade begint daarmee snel op te lopen naar rond de één miljard dollar. 

General Motors vertrekt uit Australië

De United Auto Workers, de ‘tegenpartij’ van GM, is echter ook miljoenen kwijt want die vakbond betaalt haar 49.000 leden bij GM 250 dollar per week aan stakingsgeld uit. Bovendien moet de bond ook de ziektekostenverzekering vergoeden omdat het autobedrijf dat weigert zolang er gestaakt wordt.

Voor duizenden werknemers bij toeleveranciers ligt het werk eveneens stil maar zij ontvangen geen cent omdat ze officieel niet bij de staking betrokken zijn. Verder moeten dealers reparaties en onderhoud steeds meer uitstellen omdat ze geen onderdelen van General Motors aangeleverd krijgen. Sommige dealers hebben aardig wat onderdelen in voorraad en kunnen vaak nog wel even vooruit maar andere zijn afhankelijk van de bestellingen van GM. Veel dealers raden klanten die een reparatie nodig hebben aan van te voren even te bellen of de benodigde onderdelen er zijn of niet.

Volgens de laatste berichten is er overigens nog geen zicht op een akkoord dat een einde zou maken aan de staking. Partijen verschillen niet alleen van mening over een loonsverhoging maar ook over de hoogte van de winstuitkering, het inzetten van uitzendkrachten en over de vraag of er toch nog nieuwe modellen worden toegewezen aan fabrieken die GM eigenlijk wil sluiten.

Staking kost General Motors kapitalen - Automobielmanagement.nl

Staking kost General Motors kapitalen

De nu al bijna twee weken durende staking bij General Motors kost dat autobedrijf 50 tot 100 miljoen dollar per dag. De totale schade begint daarmee snel op te lopen naar rond de één miljard dollar. 

General Motors vertrekt uit Australië

De United Auto Workers, de ‘tegenpartij’ van GM, is echter ook miljoenen kwijt want die vakbond betaalt haar 49.000 leden bij GM 250 dollar per week aan stakingsgeld uit. Bovendien moet de bond ook de ziektekostenverzekering vergoeden omdat het autobedrijf dat weigert zolang er gestaakt wordt.

Voor duizenden werknemers bij toeleveranciers ligt het werk eveneens stil maar zij ontvangen geen cent omdat ze officieel niet bij de staking betrokken zijn. Verder moeten dealers reparaties en onderhoud steeds meer uitstellen omdat ze geen onderdelen van General Motors aangeleverd krijgen. Sommige dealers hebben aardig wat onderdelen in voorraad en kunnen vaak nog wel even vooruit maar andere zijn afhankelijk van de bestellingen van GM. Veel dealers raden klanten die een reparatie nodig hebben aan van te voren even te bellen of de benodigde onderdelen er zijn of niet.

Volgens de laatste berichten is er overigens nog geen zicht op een akkoord dat een einde zou maken aan de staking. Partijen verschillen niet alleen van mening over een loonsverhoging maar ook over de hoogte van de winstuitkering, het inzetten van uitzendkrachten en over de vraag of er toch nog nieuwe modellen worden toegewezen aan fabrieken die GM eigenlijk wil sluiten.