Duitse autofabrikanten grijpen naar arbeidstijdverkorting

BMW wil duizenden hoog-gekwalificeerde werknemers korter laten werken. Dat betekent dan wel dat die mensen zeker 10.000 euro per jaar aan inkomsten mislopen. Ook bij de hoofdvestiging van Opel in Rüsselheim staat korter werken op het programma.

Duitse autofabrikanten grijpen naar arbeidstijdverkorting

BMW moet, net als veel andere grote autofabrikanten, scherp in de kosten snijden om de financiële prestaties te verbeteren. Doel is daarmee uiteindelijk 12 miljard euro te besparen. In dat kader wil BMW tot 2022 zo’n 6.000 banen schrappen, hebben Duitse bronnen al eerder gemeld. Nu wordt ook bekend dat nog eens 5.000 ervaren mensen korter moeten gaan werken. BMW wil dat aantal niet bevestigen maar stelt wel dat er met de bonden wordt gesproken over de 40-urige werkweek. Het idee is dat juist bij die dure krachten korter werken snel forse besparingen op kan leveren. De OR is volgens voorzitter Manfred Schoch voorlopig nog niet te porren voor de plannen: “Ik zal ervoor zorgdragen dat hooggekwalificeerde medewerkers weer 40 uur mogen werken.” Schoch vreest dat de arbeidstijdverkorting alleen maar leidt tot een hogere werkdruk omdat de hoeveelheid werk zelf niet minder wordt.

Ook Opel wil arbeidstijdverkorting en wel voor 2.600 werkers in haar hoofdvestiging in Rüsselsheim. Opel heeft daarover inmiddels wel overeenstemming bereikt met de bonden. De maatregel is nodig om een tijdelijk gat in de overgang tussen modellen te overbruggen. In de zomer is de productie van de Zafira gestopt terwijl de aangekondigde overgang van de productie van de Astra uit Polen naar Rüsselsheim voorlopig nog niet rond is.

Elders bij Opel, in de fabriek in Eisenach, loopt het ook al niet gesmeerd voor de autofabrikant. Daar is de Corsa kort geleden met veel feestelijk vertoon vervangen door de Grandland SUV maar dat loopt voorlopig nog niet op rolletjes. Door ernstige planningsfouten en het niet voldoende aanpassen van verouderde machines lopen er momenteel niet meer dan 90 auto’s per ploeg van de band terwijl dat er 220 zouden moeten zijn. De kans is groot dat Opel alsnog fors zal moeten investeren in Eisenach om de veel-gevraagde Grandland in voldoende hoeveelheden te produceren.

Duitse autofabrikanten grijpen naar arbeidstijdverkorting - Automobielmanagement.nl

Duitse autofabrikanten grijpen naar arbeidstijdverkorting

BMW wil duizenden hoog-gekwalificeerde werknemers korter laten werken. Dat betekent dan wel dat die mensen zeker 10.000 euro per jaar aan inkomsten mislopen. Ook bij de hoofdvestiging van Opel in Rüsselheim staat korter werken op het programma.

Duitse autofabrikanten grijpen naar arbeidstijdverkorting

BMW moet, net als veel andere grote autofabrikanten, scherp in de kosten snijden om de financiële prestaties te verbeteren. Doel is daarmee uiteindelijk 12 miljard euro te besparen. In dat kader wil BMW tot 2022 zo’n 6.000 banen schrappen, hebben Duitse bronnen al eerder gemeld. Nu wordt ook bekend dat nog eens 5.000 ervaren mensen korter moeten gaan werken. BMW wil dat aantal niet bevestigen maar stelt wel dat er met de bonden wordt gesproken over de 40-urige werkweek. Het idee is dat juist bij die dure krachten korter werken snel forse besparingen op kan leveren. De OR is volgens voorzitter Manfred Schoch voorlopig nog niet te porren voor de plannen: “Ik zal ervoor zorgdragen dat hooggekwalificeerde medewerkers weer 40 uur mogen werken.” Schoch vreest dat de arbeidstijdverkorting alleen maar leidt tot een hogere werkdruk omdat de hoeveelheid werk zelf niet minder wordt.

Ook Opel wil arbeidstijdverkorting en wel voor 2.600 werkers in haar hoofdvestiging in Rüsselsheim. Opel heeft daarover inmiddels wel overeenstemming bereikt met de bonden. De maatregel is nodig om een tijdelijk gat in de overgang tussen modellen te overbruggen. In de zomer is de productie van de Zafira gestopt terwijl de aangekondigde overgang van de productie van de Astra uit Polen naar Rüsselsheim voorlopig nog niet rond is.

Elders bij Opel, in de fabriek in Eisenach, loopt het ook al niet gesmeerd voor de autofabrikant. Daar is de Corsa kort geleden met veel feestelijk vertoon vervangen door de Grandland SUV maar dat loopt voorlopig nog niet op rolletjes. Door ernstige planningsfouten en het niet voldoende aanpassen van verouderde machines lopen er momenteel niet meer dan 90 auto’s per ploeg van de band terwijl dat er 220 zouden moeten zijn. De kans is groot dat Opel alsnog fors zal moeten investeren in Eisenach om de veel-gevraagde Grandland in voldoende hoeveelheden te produceren.