Dat wordt mogelijk op termijn uitgerold naar andere landen maar vooralsnog is de online verkoop nog niet ter sprake in Nederland, zegt PR-manager Jasper Koek van Porsche bij Pon Automobielhandel in Leusden.

Porsche heeft in Duitsland een digitaal verkoopkanaal voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s geopend. Klanten kunnen daarmee direct ‘de wezenlijke stappen naar de koop of lease van een voertuig zetten’. Ze hebben daartoe nu een button ‘Zur Online Bestellung’ ter beschikking. Lease-aanvragen worden daarbij doorgestuurd naar Porsche Financial Services. Het betaalproces kan wel op een beveiligde manier via de site worden afgehandeld. De legitimatie en het uiteindelijke contract moeten nog bij één van de 88 Duitse Porsche Zentren ter plaatse worden afgehandeld. “Doordat alles verder online geregeld is, kan die laatste fase veel sneller verlopen,” denkt Porsche.

Porsche heeft in de eerste negen maanden van dit jaar de omzet, het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten, het aantal leveringen en de personeelsbezetting opnieuw zien toenemen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met zeven procent tot 20,49 miljard euro. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten steeg met één procent tot 3,35 miljard euro; het rendement op de verkoop vóór bijzondere posten bedroeg 16,3 procent. Het aantal afleveringen steeg met drie procent tot 202.318 auto’s per eind september terwijl het aantal werknemers met zeven procent toenam naar 34.675.