BMW houdt opgaande lijn vast

De BMW Groep heeft in het derde kwartaal met 613.361 afgeleverde voertuigen een nieuw record neergezet. Dat aantal was 3,6 procent hoger dan in Q3 van 2018. De winst nam met een derde toe naar 2,289 miljard euro terwijl de groep een omzet realiseerde van 26,667 miljard, bijna acht procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De brutomarge verbeterde daarmee ook van 7,4 naar 8,4 procent. BMW Group geeft daarbij wel aan dat de resultaten vorig jaar zwaar onder druk stonden door de WLTP-overgang en hogere kosten voor goodwill en garanties. Verder heeft de groep afgelopen kwartaal weer 4,247 miljard uitgegeven aan R&D met het oog op de ontwikkelingen in de mobiliteit. Die R&D-uitgaven lagen daarmee ook ruim negen procent hoger dan vorig jaar.

‘’Na negen maanden zijn we prima op weg om onze doelen voor het hele jaar te bereiken. We kijken echter verder in de toekomst, gezien het feit dat de verreikende technologische transformatie een grote kans biedt voor de BMW Groep. Ik ben er van overtuigd dat ons business model hier alleen maar voordeel van zal ondervinden. Het voertuig van de toekomst, met al z’n geïntegreerde digitale functies, is een high-tech product van een complexiteit die nog altijd onderschat wordt,’’ zegt CEO Oliver Zipse.

Financieel directeur Nicolas Peter voegt daar aan toe dat de kostenbesparingen vruchten beginnen af te werpen. ‘’We presteren op een hoog niveau in vergelijking met onze concurrenten en ook gezien de moeilijke omstandigheden waar we mee te kampen hebben. Desalniettemin hopen we nog meer te bereiken.’’ BMW Groep beoogt met haar NEXT-plan tegen eind 2022 12 miljard euro op de kosten te besparen. Daarmee wordt ook de ontwikkelingstijd voor nieuwe modellen met een derde bekort. Vanaf 2021 zal echter ook de helft van de aandrijvingsvarianten uit het gamma gaan verdwijnen.

BMW houdt opgaande lijn vast - Automobielmanagement.nl

BMW houdt opgaande lijn vast

De BMW Groep heeft in het derde kwartaal met 613.361 afgeleverde voertuigen een nieuw record neergezet. Dat aantal was 3,6 procent hoger dan in Q3 van 2018. De winst nam met een derde toe naar 2,289 miljard euro terwijl de groep een omzet realiseerde van 26,667 miljard, bijna acht procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De brutomarge verbeterde daarmee ook van 7,4 naar 8,4 procent. BMW Group geeft daarbij wel aan dat de resultaten vorig jaar zwaar onder druk stonden door de WLTP-overgang en hogere kosten voor goodwill en garanties. Verder heeft de groep afgelopen kwartaal weer 4,247 miljard uitgegeven aan R&D met het oog op de ontwikkelingen in de mobiliteit. Die R&D-uitgaven lagen daarmee ook ruim negen procent hoger dan vorig jaar.

‘’Na negen maanden zijn we prima op weg om onze doelen voor het hele jaar te bereiken. We kijken echter verder in de toekomst, gezien het feit dat de verreikende technologische transformatie een grote kans biedt voor de BMW Groep. Ik ben er van overtuigd dat ons business model hier alleen maar voordeel van zal ondervinden. Het voertuig van de toekomst, met al z’n geïntegreerde digitale functies, is een high-tech product van een complexiteit die nog altijd onderschat wordt,’’ zegt CEO Oliver Zipse.

Financieel directeur Nicolas Peter voegt daar aan toe dat de kostenbesparingen vruchten beginnen af te werpen. ‘’We presteren op een hoog niveau in vergelijking met onze concurrenten en ook gezien de moeilijke omstandigheden waar we mee te kampen hebben. Desalniettemin hopen we nog meer te bereiken.’’ BMW Groep beoogt met haar NEXT-plan tegen eind 2022 12 miljard euro op de kosten te besparen. Daarmee wordt ook de ontwikkelingstijd voor nieuwe modellen met een derde bekort. Vanaf 2021 zal echter ook de helft van de aandrijvingsvarianten uit het gamma gaan verdwijnen.