Column Toralt Deinum: Ford krijgt status ‘junk’

Vorige maand kwam Ford negatief in het nieuws met de mededeling dat Moody’s de kredietwaardigheid van de autofabrikant heeft verlaagd naar de status van ‘junk’. Hoewel andere financiële ratingbureaus dit voorbeeld niet volgden, is de vraag toch gerechtvaardigd of CEO Jim Hackett wel de juiste man is om het bedrijf weer mooie winstcijfers te bezorgen.

Column Toralt Deinum: Ford krijgt status 'junk'

Achter de schermen is Hackett ongetwijfeld hard aan het werk om de managementcultuur slagvaardiger te maken en om de kosten te verlagen. Op de bühne laat hij zich ook niet onbetuigd, met als meest in het oog springende voorbeeld de samenwerking die Ford op meerdere terreinen (lichte bedrijfswagens, elektrische auto’s, zelfstandig rijdende voertuigen) met Volkswagen heeft gesloten. Bij de Europese divisie heeft krachtig ingrijpen ertoe geleid dat het financiële bloeden is gestelpt, al is het nog te vroeg om het noodverband er af te halen.

Maar aan de inkomstenkant wil het tot nu toe niet zo lukken. Niet alleen de verkopen in China staan sterk onder druk, ook in eigen land krijgt Hackett het allemaal niet cadeau. Dat is deels zijn eigen schuld, want zijn keuze om alle ‘lage’ modellen te schrappen (op de Mustang na) is wellicht iets te radicaal geweest. In oktober kon Ford hierdoor minder auto’s verkopen dan analisten hadden verwacht. Ja, de sedan heeft de laatste jaren sterk ingeboet aan populariteit, maar Porsche (Taycan) en Tesla (Model 3) laten zien dat lage auto’s nog steeds woest aantrekkelijk kunnen zijn.

Ondanks dat de positie van Ford als marktleider in het Amerikaanse pick-up segment zeer solide is, heeft het merk met de blauwe ovaal een nieuwe verkoophit nodig. Zou dat in eigen land de elektrische crossover Mach E kunnen zijn? De combinatie van een emissievrije aandrijflijn met designelementen van de iconische Mustang klinkt als een succesrecept, maar in de Verenigde Staten maakt de consument geen haast met het inruilen van zijn benzineauto.

In Europa zijn alle ogen gericht op de Puma: een sportief gelijnde crossover op basis van de Fiesta met tal van slimme details. Deze Ford oogt als een hebbedingetje, maar in landen als Nederland, Noorwegen en Zweden is zijn verkooppotentieel beperkt omdat volledig elektrische aandrijving niet tot de mogelijkheden behoort. Een échte homerun zit er dus niet in. De vraag is of de 64-jarige Hackett nog in staat is die gedroomde homerun te slaan. Moody heeft hem een duidelijke waarschuwing gegeven. Dat zou de Ford topman aan het denken moeten zetten.

Column Toralt Deinum: Ford krijgt status ‘junk’ - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: Ford krijgt status ‘junk’

Vorige maand kwam Ford negatief in het nieuws met de mededeling dat Moody’s de kredietwaardigheid van de autofabrikant heeft verlaagd naar de status van ‘junk’. Hoewel andere financiële ratingbureaus dit voorbeeld niet volgden, is de vraag toch gerechtvaardigd of CEO Jim Hackett wel de juiste man is om het bedrijf weer mooie winstcijfers te bezorgen.

Column Toralt Deinum: Ford krijgt status 'junk'

Achter de schermen is Hackett ongetwijfeld hard aan het werk om de managementcultuur slagvaardiger te maken en om de kosten te verlagen. Op de bühne laat hij zich ook niet onbetuigd, met als meest in het oog springende voorbeeld de samenwerking die Ford op meerdere terreinen (lichte bedrijfswagens, elektrische auto’s, zelfstandig rijdende voertuigen) met Volkswagen heeft gesloten. Bij de Europese divisie heeft krachtig ingrijpen ertoe geleid dat het financiële bloeden is gestelpt, al is het nog te vroeg om het noodverband er af te halen.

Maar aan de inkomstenkant wil het tot nu toe niet zo lukken. Niet alleen de verkopen in China staan sterk onder druk, ook in eigen land krijgt Hackett het allemaal niet cadeau. Dat is deels zijn eigen schuld, want zijn keuze om alle ‘lage’ modellen te schrappen (op de Mustang na) is wellicht iets te radicaal geweest. In oktober kon Ford hierdoor minder auto’s verkopen dan analisten hadden verwacht. Ja, de sedan heeft de laatste jaren sterk ingeboet aan populariteit, maar Porsche (Taycan) en Tesla (Model 3) laten zien dat lage auto’s nog steeds woest aantrekkelijk kunnen zijn.

Ondanks dat de positie van Ford als marktleider in het Amerikaanse pick-up segment zeer solide is, heeft het merk met de blauwe ovaal een nieuwe verkoophit nodig. Zou dat in eigen land de elektrische crossover Mach E kunnen zijn? De combinatie van een emissievrije aandrijflijn met designelementen van de iconische Mustang klinkt als een succesrecept, maar in de Verenigde Staten maakt de consument geen haast met het inruilen van zijn benzineauto.

In Europa zijn alle ogen gericht op de Puma: een sportief gelijnde crossover op basis van de Fiesta met tal van slimme details. Deze Ford oogt als een hebbedingetje, maar in landen als Nederland, Noorwegen en Zweden is zijn verkooppotentieel beperkt omdat volledig elektrische aandrijving niet tot de mogelijkheden behoort. Een échte homerun zit er dus niet in. De vraag is of de 64-jarige Hackett nog in staat is die gedroomde homerun te slaan. Moody heeft hem een duidelijke waarschuwing gegeven. Dat zou de Ford topman aan het denken moeten zetten.