De Duitse autofabrikant heeft op last van het verkeersbureau Kraftfahrtbundesamt KBA al meer dan een miljoen auto’s teruggeroepen om de software van de motoraansturing bij te stellen en krijgt nu ook, net als VW, schadeclaims op haar dak van grote aantallen Mercedes-rijders.

Hoewel voormalig CEO Dieter Zetsche (foto) kort na het bekend worden van het gesjoemel bij Volkswagen in alle toonaarden beweerde dat er bij zijn bedrijf nooit van zo iets sprake is geweest blijkt de werkelijkheid voor zijn opvolger Ola Källenius steeds meer een hoofdpijn dossier. Het KBA heeft nu al enkele malen vastgesteld dat er bij Mercedessen ook gesjoemeld is en Daimler opgedragen de nodige maatregelen te nemen. Daimler houdt steeds vol dat er niets illegaals aan de hand is maar roept toch liefst drie miljoen auto’s ‘vrijwillig’ terug. Dat heeft de onderneming in het eerste halfjaar alleen al ruim twee miljard aan extra kosten gekost, waar dan nog een boete van 870 miljoen van de officier van justitie in Stuttgart bij is gekomen.

Advocaten ruiken al weer hun kans voor een massaclaim. “Als Daimler zegt dat ze niets fout hebben gedaan, dan is het wel vreemd dat ze die boete wel hebben geaccepteerd,” zegt één van hen. De consumentenorganisatie Verbrauchercentrale Bundesverband VZBV is dan ook hard bezig met de voorbereidingen voor een claim namens duizenden betrokken autobezitters. Los daarvan weten steeds meer Mercedes-rijders zelf al de weg naar Daimler te vinden om schadevergoeding te eisen. Bij de rechtbank in Stuttgart zijn inmiddels meer dan 2.000 van dat soort zaken in behandeling. Daarbij komen dan nog die van aandeelhouders die, net als bij de Volkswagen Groep, compensatie willen voor de door dieselgate gedaalde koers.