De frustratie bij de onderneming van Mary Barra zit diep want de klachten gaan terug tot de vorming van FCA nu ruim tien jaar geleden. FCA is op haar beurt woedend over de klacht en het moment waarop die wordt ingediend. In een korte verklaring wordt gesproken over ‘een verbijsterend plot’ en ‘een buitensporige poging om de aandacht af te leiden, waartegen FCA zich ook fel zal verdedigen.’

Sprake van omkoperij

In de aanklacht bespreekt GM in detail hoe FCA al jarenlang grote bedragen zou hebben toegespeeld aan bestuursleden en werknemers van de machtige United Auto Workers vakbond en ook de CAO-onderhandelingen bewust zou hebben misleid. Op die manier kon en kan FCA profiteren van aanzienlijke lagere lonen dan de concurrentie van zowel GM als Ford. FCA zou in de VS per uur tussen de vijf en zeven dollar de man minder kwijt zijn, een voordeel dat zich vertaalt in lagere prijzen voor de auto’s maar ook in een hogere winst. Dat er sprake was van omkoperij is al lang bekend. Een aantal hooggeplaatsten binnen de UAW is al veroordeeld of heeft vervolgingszaken tegen zich lopen. Eerder zijn ook al drie managers van FCA zelf door de rechtbank veroordeeld voor hun rol in die affaires. Het openbaar ministerie heeft daarbij letterlijk verklaard dat FCA-managers hun tegenhangers bij de bond ‘vet, dom en happy’ hebben gehouden. Maar General Motors richt de schijnwerper nu nadrukkelijk op de financiële voordelen die de concurrent daarmee zou hebben bereikt.

Onder één hoedje spelen

Die zijn in haar ogen op z’n zachtst gezegd oneerlijk en FCA moet daarvoor in de visie van GM alsnog boeten. General Motors stelt min of meer dat de overname van Chrysler alleen mogelijk was doordat met de bonden onder één hoedje werd gespeeld. Die fusie, net nadat Chrysler ternauwernood en met overheidssteun was ontkomen aan de ondergang na de financiële crisis van 2008, had volgens GM ook eigenlijk alleen maar ten doel haar dwars te zitten. Opmerkelijk feit daarbij is dat nu, ruim tien jaar geleden, FCA financieel ook afhankelijk is van haar Amerikaanse activiteiten, lees Chrysler, Jeep en RAM. In het laatste kwartaal kwam 19 miljard van de in totaal 27,3 miljard euro omzet uit de VS tegen 4,6 miljard uit Europa plus het Midden-Oosten en Afrika. In Noord-Amerika realiseerde het concern twee miljard winst terwijl EMEA zelfs rood uit de bus kwamen.

Verrassingsaanval

Wat beweegt General Motors dan om juist nu met haar verrassingsaanval te komen. In de eerste plaats heeft GM net een staking van de UAW aan haar broek gehad die meer dan twee miljard dollar heeft gekost. Uiteindelijk is het autobedrijf akkoord gegaan met nieuwe arbeidsvoorwaarden waarbij duizenden lager betaalde krachten in een hogere loonklasse zijn geplaatst. FCA is daarover nog steeds met de bond aan het onderhandelen en GM zou daar druk op willen uitoefenen om te zorgen dat de verhoudingen nu in ieder geval wel eerlijk blijven. Maar daarnaast is het niet ondenkbaar dat GM roet in het eten probeert te gooien bij de fusiebesprekingen die FCA voert met PSA. GM heeft na vele jaren verlies haar Europese dochter Opel/Vauxhall, zoals bekend, juist aan PSA overgedaan en ziet nu met lede ogen dat die nieuwe eigenaar al binnen één jaar wel zwarte cijfers uit de hoed kan toveren. Bovendien is het zeker in Detroit maar al te duidelijk dat FCA de fusie hard nodig heeft om voldoende schaalgrootte te bereiken om de slag op de wereldwijde automarkt vol te houden. Wat dat betreft galmen de woorden van wijlen Sergio Marchionne nog steeds door. Zou FCA in de Verenigde Staten op veel hogere kosten worden gejaagd, dan is het mogelijk opeens een veel minder interessante partner voor de Fransen en zou, denkbeeldig gesproken, GM er in kunnen slagen om een belangrijke concurrent van de markt te vegen. Wordt vervolgd.