De werkgroepen houden zich onder meer bezig met productontwikkeling, fabricage, mogelijke kostenbesparingen en vooral juridische zaken. Ze worden gecoördineerd door hoofd programma’s en strategie Olivier Bourges van de Franse kant en directeur business development Doug Oostermann van FCA.

Dreiging enorme boete

Maar de leden van de werkgroepen hebben nadrukkelijk de opdracht om ver weg te blijven van elke verdere samenwerking of zelfs maar het uitwisselen van gegevens of ideeën. Zouden bijvoorbeeld Brussel of de karteldienst in één van de hoofdsteden lucht krijgen van voorlopig nog illegale praktijken, dan zou direct een enorme boete dreigen. Dat is de boodschap in interne memo’s die zowel bij PSA als bij FCA op brede schaal zijn uitgereikt. “De deelnemers aan de werkgroepen blijven de doelen van hun eigen bedrijf nastreven totdat het fusieproces is afgerond.” Het is niet uitgesloten dat de karteldiensten gaan eisen dat beide bedrijven of één van hen bepaalde activiteiten afstoten om oneerlijke machtsvorming op een markt te voorkomen. Dat is ook bij andere grootschalige fusies in Europa regelmatig voorgekomen. PSA heeft eerder meegedeeld dat fusieproces mede door al die onderzoeken zeker een jaar zal gaan duren. De gezamenlijke onderneming, die zijn hoofdvestiging krijgt in ons land, kan dus op zijn vroegst begin 2021 aan de slag.