Met die futuristische ‘auto’ wil Tesla een aanslag doen op de zeker in de Staten lucratieve pick-up markt. Dat betekent dan de strijd aangaan met ouwe getrouwen als Ford met de F-150, al jaren de meest verkochte pick-up, de Chevrolet Silverado van General Motors of de RAM van Fiat Chrysler Automobiles.

Miljardenomzet

Lukt het om ook maar een deel van die markt te veroveren, dan kan de Cybertruck een aardige geldmachine worden voor Tesla. Amerikaanse bronnen berekenen dat het nieuwe model tegen 2025, als het dan een paar jaar op de markt is, bij een prijskaartje van rond de 40.000 dollar zeker 4,5 miljard dollar aan omzet in het laatje zou kunnen brengen. Dat is dan, in perspectief, rond de 20 procent van de omzet die Tesla over het huidige jaar draait. Die berekening is onder meer gebaseerd op het feit dat Ford 25 miljard uit de verkoop van haar grote modellen haalt, de omzet van pick-ups bij Chevrolet op 19 miljard uitkomt en RAM Chrysler 16 miljard in het laatje brengt. Ford moest daarbij vorig jaar 910.000 van die auto’s verkopen terwijl dat het bij GM Chevrolet om 720.000 exemplaren ging. Probleem is wel dat pick-up rijders erg merktrouw blijken te zijn. Bij Ford komt 70 procent van de klanten terug voor eenzelfde model terwijl dat bij andere auto’s van die fabrikant niet meer dan de helft is.

Prototype

Overigens is de Cybertruck ook al op de openbare weg gesignaleerd. Dat gebeurde in Hawthorne, Los Angeles County, vlak bij het ontwikkelcentrum van Tesla waar het nieuwe model deze week werd gelanceerd. Het prototype werd bij z’n ritje op de voet gevolgd door de Model X. De weinige getuigen melden dat de auto in daglicht er nog anders uitzag dan bij de presentatie binnenshuis.