“Het binnentreden van Saoedi-Arabië is het hoogtepunt van een lange termijn productplanning en ontwikkelingsprogramma. We staan klaar met producten die geschikt zijn voor de Saoedische markt, de grootste en belangrijkste vervangingsmarkt voor banden in het Midden-Oosten,’’ zegt Subhro Ghosh, hoofd van de regio Azië, Midden-Oosten en Afrika bij het bandenbedrijf. Hij schat het marktpotentieel op 22 miljoen banden waarvan Apollo Tyres er binnen vijf jaar 800.000 voor haar rekening wil nemen.
Manchester United
Ghosh wijst in dat verband ook op het sponsorcontract met Manchester United waar Apollo Tyres ‘official global tyre partner’ is. Die Britse topclub heeft een grote populariteit in het Midden-Oosten. “Wij geloven dat dit wereldwijde partnerschap ons zal helpen om ons merk en onze producten nog beter te positioneren bij klanten in heel Saoedi-Arabië.” Apollo Tyres heeft sinds 2011 een regionaal centrum in Dubai en heeft sindsdien haar aanwezigheid in de regio sterk uitgebreid.
Apollo Tyres meldde begin november dat de winst in het derde kwartaal – het tweede van haar boekjaar – met 43 procent was gedaald naar 10,6 miljoen euro terwijl de omzet met bijna een half miljard euro zes procent lager was uitgevallen. Hoewel de Europese verkopen nog wel een lichte toename vertoonden, had het bedrijf op de Indiase thuismarkt veel last van het instorten van de automarkt.